Opintojakso sisältää pro gradu -tutkielmaseminaarin (5 op) sekä pro gradu -tutkielman (35 op)
Osaamistavoitteet
Opiskelija - syventyy johonkin kasvatuksen, opetuksen tai oppimisen kannalta merkittävään ongelmaan: - laatii siitä itsenäisen teoreettisen tai empiirisen tutkielman, joka osoittaa opiskelijan perehtyneisyyden tutkimusalaan ja tutkimusmenetelmiin sekä valmiudet tutkimusaiheen tieteelliseen käsittelyyn.
Sisältö
Pro gradu -tutkielmaseminaarissa opiskelija laatii ja esittää tutkimussuunnitelmansa, työn edistyessä tiedonhankintamenetelmät sekä aineistonkeruu- ja analyysisuunnitelman sekä lopuksi esittelee tutkimustuloksiaan ja valmistuneen tutkimuksen. Opiskelijat osallistuvat seminaarissa toistensa tutkimussuunnitelmien arviointiin ja keskusteluun tutkimustehtävän ja –ongelmanasettamisesta, tutkimuksen tieteenfilosofisista ja metodologisista lähtökohdista, tutkimusmenetelmien valinnoista sekä yleisemmin tieteelliseen keskusteluun.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Seminaari
60 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Aktiivinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn ja pro gradu -tutkielma.
Arviointi
Approbatur-laudatur.
Lisätietoja
Produktiivinen pro gradu -tutkielma vaihtoehtoisena lopputyönä: Hämeenlinnan luokanopettajakoulutuksessa on mahdollista tehdä ns. produktiivinen pro gradu–tutkielma vaihtoehtona perinteiselle opinnäytetyölle. Produktiivinen tutkielma koostuu pedagogisen toiminnan tai tapahtuman suunnittelusta, toiminnan prosessista ja pedagogisen produktin toteuttamisesta sekä loppuraportista, jossa tutkimuksellisesti relevantilla tavalla arvioidaan koko toiminnan prosessia.