Pää- ja sivuaineopiskelijoille pakollinen opintojakso.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija - tutustuu kasvatustieteiden tutkimuskohteisiin - tutustuu kasvatustieteellisen tutkimuksen metodologisiin lähtökohtiin ja keskeisiin tutkimusmenetelmiin - hahmottaa tieteellisen tutkimusprosessin vaiheet - oppii kriittistä asennoitumista tutkimustietoon.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään kasvatustieteellisen tutkimuksen lähtökohtiin ja kysymyksenasetteluihin, tutkimusmentelmiin sekä tutkimuksen teon vaiheisiin.
Tentti luennoista ja kirjallisuudesta. Luennot ja kirjallisuus suoritetaan kokonaisuutena kertauskuulustelun yhteydessä tai kahtena seuraavana yleisenä tenttipäivänä. Pääaineopiskelijat osallistuvat lisäksi pienryhmäopetukseen, johon sisältyy harjoitustyön tekeminen. Englanniksi yleinen kirjallinen tentti. Vaihtoehtoinen suoritusmuoto sivuaineopiskelijoille: sivuaineopiskelijat, jotka ovat jossakin kasvatustieteiden lähitieteissä suorittaneet vastaavansisältöisen ja -laajuisen tutkimuskurssin, voivat suorittaa kurssin tenttimällä kolme kasvatustieteellistä tutkimusta. Ohjeet ja luettelo tutkimuksista on saatavissa opintojakson vastuuopettajalta. Ne sivuaineopiskelijat, jotka eivät ole suorittaneet vastaavaa tutkimuskurssia, tenttivät luennot, kirjallisuuden ja yhden kasvatustieteellisen tutkimuksen. Luettelo tutkimuksista on saatavissa vastuuopettajalta luentojen alkaessa.
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Alkula, P. & Pöntinen, S. & Ylöstalo, P., Sosiaalitutkimuksen kvantitatiiviset menetelmät. WSOY. 1995 tai uudempi painos. (Luvut 1-3 ja 5)
Eskola, J. & Suoranta, J., Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino. 1998.