Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - osaavat tukea lapsen kielen kehittymistä sekä edistää lapseen kielellisistä tietoisuutta ja lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen valmiuksia - tuntevat lastenkirjallisuutta ja osaavat käyttää sitä lapsen hyvinvoinnin, kehittymisen ja oppimisen edistämiseksi.
OSA 2. EHEYTTÄVÄ TAIDEKASVATUS
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - osaavat käyttää draamakasvatusta lapsen kehityksen tukijana - osaavat eheyttää liikunta-, musiikki-, kuvataide- ja draamakasvatusta.
Sisältö
OSA 1. KIELI JA LASTENKIRJALLISUUS
Kielen kehitys ja sen vaikeudet Kielellinen tietoisuus Lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen Lastenkirjallisuuden lajit ja käyttö
OSA 2. EHEYTTÄVÄ TAIDEKASVATUS
Draama menetelmänä varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa Eri taiteenaloja eheyttävä teematyöskentely Taiteen tuottaminen, vastaanottaminen ja esteettisen kasvatuksen kysymykset
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
14 t
0 t
Pienryhmäopetus
34 t
0 t
Itsenäinen työskentely
79 t
0 t
Lukupiiri
4 t
0 t
Kirjatentti
4 t
0 t
Osa 1. Kieli ja lastenkirjallisuus Luennot 14 h Pienryhmäopetus 10 h Itsenäinen työskentely 49 h Lukupiiri 4 h Kirjatentti 4 h
Osa 2. Eheyttävä taidekasvatus Pienryhmäopetus 24 h Itsenäinen työskentely 30 h
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Kieli ja lastenkirjallisuusOsallistuminen opetukseen
3 op
suomeksi
Eheyttävä taidekasvatusOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
KIELI JA LASTENKIRJALLISUUS Luennot ja kirjallisuus tentitään. Lukupiirityöskentelyyn osallistutaan aktiivisesti.
EHEYTTÄVÄ TAIDEKASVATUS Osallistutaan aktiivisesti pienryhmäopetukseen. Osallistutaan aktiivisesti projektin suunnittelemiseen, toteuttamiseen, arviointiin ja reflektointiin. Oheiskirjallisuus on käytössä projektin jokaisessa vaiheessa.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
OSA 1. KIELI JA LASTENKIRJALLISUUS
Kirjallinen kuulustelu arvioidaan numerolla 1 - 5.
OSA 2. EHEYTTÄVÄ TAIDEKASVATUS
Aktiivinen osallistuminen pienryhmäopetukseen arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
KIELI JA LASTENKIRJALLISUUS
Lerkkanen, M-K. Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa. Oppimateriaalit. WSOY. 2006.
Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R.(toim.), Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa. Esikielellinen vuorovaikutus ja kommunikaatio. PS-kustannus. 2003. Sivut 20 - 100, 275 – 291.
Suojala, M. & Karjalainen, M. 2001. Avaa lastenkirja. Johdatus lastenkirjallisuuden lajeihin ja käyttöön. Lasten Keskus. 2001.
EHEYTTÄVÄ TAIDEKASVATUS
Baric´, M. Nukketeatteri taidekasvatuksen ja leikin välineenä. Teoksessa I. Ruokonen, S. Rusanen & A-L- Välimäki (toim.) Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa. Iloa, ihmettelyä ja tekemistä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Opas 3. Helsinki: Yliopistopaino. 2009. Sivut 36 – 39. Verkossa osoitteessa: http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/3ade1cb7-b61e-4c73-b0a8-b0305b3f927b
Heinonen, S-L. Seikkailu, vapaus, lento ja kuvittelun leikki. Draama varhaiskasvatuksessa. 4. painos. Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen opetusmonisteita. B 2/1996. Juvenes. 1999.
Liukko, S. Ilmaisua ipanoille. Kirjayhtymä. 1998.
Toivanen, T. Draamakasvatuksen mahdollisuudet varhaiskasvatuksessa. Teoksessa I. Ruokonen, S. Rusanen & A-L- Välimäki (toim.) Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa. Iloa, ihmettelyä ja tekemistä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Opas 3. Helsinki: Yliopistopaino. 2009. Sivut 30 – 39. Verkossa osoitteessa: http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/3ade1cb7-b61e-4c73-b0a8-b0305b3f927b