x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2008–2010
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
LUOKA3 Kirjallisuusseminaari 5 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus

Yleiskuvaus

Kirjallisuusseminaarin aikana syvennetään ja täydennetään perus- ja aineopintojen osa-alueiden sisältöjä. Opiskelija voi valita kirjallisuudesta opintopolkuaan tukevan kokonaisuuden.

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on perehtyä valittuun kasvatustieteen teemakokonaisuuteen, saada tiedollisia valmiuksia syventäviin opintoihin sekä vahvistaa kandidaatintyön sisältöä.

Sisältö

Jakso koostuu pääasiassa itsenäisestä lukemisesta. Opiskeliljoita ohjataan lukupiirityöskentelyyn.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Lukupiiri 30 t 0 t

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Valittu kurssikirjallisuus suoritetaan joko tenttimällä se yleisenä tenttipäivänä tai kirjoittamalla essee erikseen annettavien ohjeiden mukaan. Lukupiirityöskentely huomioidaan arvioinnissa.

Arviointi

Numerolla 1-5.

Suositellut suoritusajankohdat

3. vuoden syksy
3. vuoden kevät

Opiskelijalla on mahdollisuus valita suoritusajankohta kolmesta vaihtoehtoisesta yleisestä tenttipäivästä. Myös esseen palautuksessa noudatetaan annettuja tenttipäiviä.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Opiskelija valitsee yhden teemakokonaisuuden ja suorittaa kirjallisuuden ohjeistuksen mukaan. Vaihtoehtoja päivitetään sekä lisätään vuosittain.

 

Kasvatusfilosofia ja -teoria:

Valitaan kolme seuraavista teoksista teoskohtaisten ohjeiden mukaan:

  • Hollo, J. A. 1959. Kasvatuksen teoria. Johdantoa yleiseen kasvatusoppiin. 5. painos (tai vanhempi painos). Porvoo: WSOY. TAI Hollo, J. A. 1952. Kasvatuksen maailma. Porvoo: WSOY. (Molempia ei mahdollista valita pakettiin)
  • Puolimatka, T. 1999. Kasvatuksen mahdollisuudet ja rajat. Minuuden rakentamisen filosofia. Helsinki: Kirjayhtymä TAI Puolimatka. T. 1995. Kasvatus ja filosofia. Helsinki: Kirjayhtymä. (Molempia ei mahdollista valita pakettiin)
  • Siljander, P. 1988. Hermeneuttisen pedagogiikan pääsuuntaukset. Oulu: Oulun yliopisto.
  • Värri, V-M. 2004. Hyvä kasvatus - kasvatus hyvään. Dialogisen kasvatuksen filosofinen tarkastelu erityisesti vanhemmuuden näkökulmasta. 5. painos (tai vanhempi painos). Tampere: Tampere University Press.
  • Wilenius, R. 1987. Kasvatuksen ehdot. Kasvatusfilosofian luonnos. 4. muuttamaton painos (tai vanhempi painos). Jyväskylä: Atena.

 

 

Kasvatuksen historia:

  • Tähtinen, J. & Skinnari, S. (to im.) 2007. Kasvatus- ja koulukysymys Suomessa vuosisatojen saatossa. Kasvatusalan tutkimuksia. Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura.

sekä yksi seuraavista:

  • Koski, L. 2001. Hyvän lapsen ja kasvattamisen ideaalit. Tutkimus aapisten ja lukukirjojen moraalisen kosmologian muutoksista itsenäisyyden aikana. Kasvatusalan tutkimuksia – Research in educational sciences 6. Turku: Suomen Kasvatustieteellinen Seura.
  • Launonen, L. 2000. Eettinen kasvatusajattelu suomalaisen koulun pedagogisissa teksteissä 1860-luvulta 1990-luvulle. Jyväskylä Studies in Eduction; Psychology and Social Research. 168. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
  • Ojakangas, Mika 1997. Lapsuus ja auktoriteetti – pedagogisen vallan historia Snellmanista Koskenniemeen. Helsinki: Tutkijaliitto

 

Koulututkimuksen klassikkoja

Valitaan kolme seuraavista

  • Jackson, P. 1990 (alkuperäinen 1968). Life in classrooms. New York: Teachers College Press.
  • Dewey, J. 1957. Koulu ja yhteiskunta. Helsinki.
  • Willis, P. 1984. Koulun penkiltä palkkatyöhön. Tampere: Vastapaino.
  • Ziehe, T. 1991. Uusi nuoriso: epätavanomaisen oppimisen puolustus. Tampere: Vastapaino.

 

Kriittinen pedagogiikka

Valitaan kaksi seuraavista siten, että ainakin toinen on englanninkielinen

  • Jardine, G. 2005. Foucault & Education. New York: Peter Lang.
  • Giroux, H. & McLaren, P. 2001. Kriittinen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
  • Kiilakoski, T., Tomperi, T. & Vuorikoski, M. (toim.) 2005. Kenen kasvatus? Tampere: Vastapaino.
  • Kincheloe, J.L. 2004. Critical Pedagogy Primer. New York: Peter Lang.

 

Kasvatus ja modernisaatio

Valitaan toinen seuraavista teoksista:

  • Coffey, A. 2001. Education and social change. Buckingham: Open University.
  • Bauman, Z. 2002. Notkea moderni. Tampere: Vastapaino.

sekä:

  • Tolonen, T. (toim.) 1999 tai uudempi. Suomalainen koulu ja kulttuuri. Tampere: Vastapaino.

 

Perhe ja nuoriso

  • Forsberg, H. & Nätkin, R.(toim.) 2003. Perhe murroksessa: kriittisen perhetutkimuksen jäljillä. Helsinki: Gaudeamus.
  • Wallerstein, J., Lewis. J. & Blakeslee, S. 2007. Avioeron perintö. Helsinki: Therapeia-säätiö.
  • Puuronen, V. 1997. Johdatus nuorisotutkimukseen. Tampere: Vastapaino.

 

Kriittisiä näkökulmia opettajan työhön

Valitaan kaksi seuraavista teoksista:

  • Lapinoja, K.-P. 2006. Opettajan kadonnutta autonomiaa etsimässä. Chydenius-instituutin tutkimuksia 2/2006.
  • Connell, R.W. 1985. Teachers' work. Sydney: George Allen & Unwin.
  • Moore, A. 2004. The good teacher. London: RoutledgeFalmer.
  • Carr, D. 2003. Making sense of education. London: RoutledgeFalmer. Teoksen osat 1 ja 3.

 

 

Matematiikkakasvatus

Valitaan kaksi seuraavista:

  • Høines, M. J. 2000. Matematik som språk: verksamhetsteoretiska perspektiv. Malmö: Liber.
  • Joki, J. 2004. Hahmottavaa geometriaa : didaktisen geometrian alkeita perusopetukseen. Opetushallitus.
  • Leder, G., Pehkonen, E. & Törner, G. 2002. Beliefs : a hidden variable in mathematics education? Boston : Kluwer Academic Publishers. [Elektroninen aineisto].
  • erikseen sovittava ajankohtainen artikkeliaineisto

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
2008–2009
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos