Jakson tavoitteena on, että opiskelijat - saavuttavat kuvataide-, liikunta- ja musiikkikasvatuksessa sekä äidinkielessä (kielen kehittyminen ja kirjallisuuskasvatus) ne perustiedot ja taidot, jotka ovat lasta kehittävän toiminnan lähtökohtana.
Sisältö
Opiskelijat perehtyvät ilmaisu- ja taidekasvatuksen sisältöihin merkitykseen lapsen kokonaisvaltaisessa kasvussa ja kehityksessä. Oppimistehtävät alle 4-vuotiaiden päiväkotiryhmässä: opiskelijat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat kuvataide-, liikunta-, musiikki- ja kirjallisuuskasvatusta.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
16 t
0 t
Pienryhmäopetus
32 t
0 t
Ryhmätyöskentely
8 t
0 t
Itsenäinen työskentely
64 t
0 t
Tutoriaalit 8 t, teoreettiset katsaukset 16 t, työpajatyöskentelyä 28 t, teemapäivä 4 t. Päiväkodissa suoritettavia oppimistehtäviä 15 tuntia (kolmena päivänä), itsenäistä työskentelyä 64 t.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Aktiivinen osallistuminen ohjattuun opetukseen ja tehtävien hyväksytty suorittaminen. Tentitään kirjallisuus ja luennot.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson arvosana määräytyy kirjallisen tentin arvioinnin perusteella. Jokaisesta osa-alueesta tulee saada tentissä hyväksytty arvosana.
Suositellut suoritusajankohdat
1. opintovuosi
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Kuvataidekasvatus Hakkola, K., Laitinen, S. & Ovaska-Airasmaa, M. 1991. Lasten taidekasvatus. Helsinki: Kirjayhtymä. Sivut 3–78. Rusanen, S. & Torkki, K. 2000. Minusta jää jälki.Teoksessa S. Karppinen, A. Puurula & I. Ruokonen. Elämysten alkupoluilla. Lähtökohtia alle 3-vuotiaiden taidekasvatukseen. Helsinki: Finn Lectura. Sivut 43–52.
Lapsen kielen kehittyminen Heinonen, S.-L. 1999. Lapsi kielen talossa. Teoksessa S. Heinonen (toim.) Päivähoidon pienimmät varhaiskasvatuksen valinkauhassa. Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen opetusmonisteita. Tampere: Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos. Sivut 29 – 38. Suojala, M. & Karjalainen, M.(toim.). 2001. Avaa lastenkirja! Helsinki: Lasten Keskus.
Musiikkikasvatus Rantala, K. 1999. Siiputellen, körötellen, loruillen ja laulellen. Teoksessa S. Heinonen (toim.) Päivähoidon pienimmät varhaiskasvatuksen valinkauhassa. Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen opetusmonisteita. Tampere: Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos. Sivut 39–45. Ruokonen, I. 2000. Musiikki minuuden vahvistajana ja maailman rakentajana. Teoksessa S. Karppinen, A. Puurula & I. Ruokonen. Elämysten alkupoluilla. Lähtökohtia alle 3-vuotiaiden taidekasvatukseen. Helsinki: Finn Lectura. Sivut 73–83.