x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2010–2011
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
VARHAA2 Ilmaisu ja taide lapsen oppimisen kielenä 5 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, varhaiskasvatus
Vastuuhenkilö
Kyllikki Rantala ja Heli Soiniitty
Vastaavat opinnot opetussuunnitelmassa
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelma 2008 – 2010

Osaamistavoitteet

Jakson tavoitteena on, että opiskelijat
- saavuttavat kuvataide-, liikunta- ja musiikkikasvatuksessa sekä äidinkielessä (kielen kehittyminen ja kirjallisuuskasvatus) ne perustiedot ja taidot, jotka ovat lasta kehittävän toiminnan lähtökohtana.

Sisältö

Opiskelijat perehtyvät ilmaisu- ja taidekasvatuksen sisältöihin merkitykseen lapsen kokonaisvaltaisessa kasvussa ja kehityksessä. Oppimistehtävät alle 4-vuotiaiden päiväkotiryhmässä: opiskelijat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat kuvataide-, liikunta-, musiikki- ja kirjallisuuskasvatusta.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 16 t 0 t
Pienryhmäopetus 32 t 0 t
Ryhmätyöskentely 8 t 0 t
Itsenäinen työskentely 64 t 0 t

Tutoriaalit 8 t, teoreettiset katsaukset 16 t, työpajatyöskentelyä 28 t, teemapäivä 4 t. Päiväkodissa suoritettavia oppimistehtäviä 15 tuntia (kolmena päivänä), itsenäistä työskentelyä 64 t.

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Aktiivinen osallistuminen ohjattuun opetukseen ja tehtävien hyväksytty suorittaminen. Tentitään kirjallisuus ja luennot.

Arviointi ja arviointiperusteet

Numerolla 1-5.
Opintojakson arvosana määräytyy kirjallisen tentin arvioinnin perusteella. Jokaisesta osa-alueesta tulee saada tentissä hyväksytty arvosana.

Suositellut suoritusajankohdat

1. opintovuosi

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Kuvataidekasvatus
Hakkola, K., Laitinen, S. & Ovaska-Airasmaa, M.
1991. Lasten taidekasvatus. Helsinki: Kirjayhtymä. Sivut 3–78.
Rusanen, S. & Torkki, K. 2000. Minusta jää jälki. Teoksessa S. Karppinen, A. Puurula & I. Ruokonen. Elämysten alkupoluilla. Lähtökohtia alle 3-vuotiaiden taidekasvatukseen. Helsinki: Finn Lectura. Sivut 43–52.

Lapsen kielen kehittyminen
Heinonen, S.-L
. 1999. Lapsi kielen talossa. Teoksessa S. Heinonen (toim.) Päivähoidon pienimmät varhaiskasvatuksen valinkauhassa. Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen opetusmonisteita. Tampere: Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos. Sivut 29 – 38.
Suojala, M. & Karjalainen, M. (toim.). 2001. Avaa lastenkirja! Helsinki: Lasten Keskus.

Liikuntakasvatus
Numminen, P.
 1996. Kuperkeikka varhaiskasvatuksen liikunnan didaktiikkaan. Gummerus. Sivut 1-104.

Musiikkikasvatus
Rantala, K.
1999. Siiputellen, körötellen, loruillen ja laulellen. Teoksessa S. Heinonen (toim.) Päivähoidon pienimmät varhaiskasvatuksen valinkauhassa. Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen opetusmonisteita. Tampere: Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos. Sivut 39–45.
Ruokonen, I.
2000. Musiikki minuuden vahvistajana ja maailman rakentajana. Teoksessa S. Karppinen, A. Puurula & I. Ruokonen. Elämysten alkupoluilla. Lähtökohtia alle 3-vuotiaiden taidekasvatukseen. Helsinki: Finn Lectura. Sivut 73–83.



Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Ammatillisia valmiuksia antavat aineopinnot (Lastentarhanopettajan koulutus)
2010–2011
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos