Tavoitteena on, että opiskelijat - syventävät teoreettisia tietojaan ja ymmärrystään varhaiskasvatusyhteisöistä kasvattajien yhteisönä - oppivat tunnistamaan moniammatillisen työyhteisön erilaisia ryhmäilmiöitä - syventävät yhteisöjen pedagogiseen kehittämiseen liittyvää osaamistaan
Sisältö
Opintojaksolla opiskelijat perehtyvät teoreettisesti ja käytännöllisesti työyhteisön erilaisiin ryhmäilmiöihin sekä ryhmäsuuntautuneisiin työmenetelmiin (projektityöskentely, ongelmaperustainen työyhteisön kehittäminen jne.) työmenetelmänä varhaiskasvatustyössä
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
8 t
0 t
Itsenäinen työskentely
84 t
0 t
Harjoitukset
20 t
0 t
Vaadittavat opintosuoritukset
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista harjoituksiin. Sekä pienmuotoisen ryhmäohjauksen suunnittelu ja toteutus työyhteisössä.
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Jalava, U. & Vikman, A. Työ ja oppiminen yrityksissä. 2003. WSOY
Niemistö, R. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. 1999. Helsingin yliopiston tutkimus- ja koulutuskeskus. Tampere. Tammer-paino.
Nummenmaa. AR., Karila, K., Joensuu, M. & Rönnholm. R. 2006. Yhteisöllinen sunnittelu päiväkodissa. Tampere University Press.