Hankitaan teoreettisia ja menetelmällisiä valmiuksia tutkivan ja kokeilevan sekä elämyksellisen opetuksen toteuttamiseen ympäristö- ja luonnontiedossa perusopetuksessa.
Sisältö
Harjoitellaan ympäristö- ja luonnontiedon opetukseen sopivia tutkivia ja kokeilevia, ongelmakeskeisiä ja elämyksellisiä menetelmiä sekä luonnossa että luokassa. Tutustutaan opintoretkillä muutamaan ympäristökouluun ja niiden toimintaan.
Toteutustavat
Luento- ja pienryhmäopetusta 36 t. Raportoidaan työpaja- ja opintoretkikokemukset. Laaditaan kirjallisuuteen perustuva essee ympäristökasvatuksen menetelmistä.
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Aktiivinen osallistuminen työpajoihin ja opintoretkille. Työpajaraportti ja essee arvostellaan asteikolla 1-5. Loppuarvosana on näiden keskiarvo.
Suositellut suoritusajankohdat
3. vuoden kevät
4. vuoden kevät
3.-4. opiskeluvuosi, 3. periodi.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Kirjallisuus:
Käpylä, M. & Wahlström, R. 1994. Ympäristökasvatuksen menetelmäopas. Jyväskylän yliopisto, täydennyskoulutuskeskus.
Ojanen, S. & Rikkinen, H. (toim.) 1995. Opettaja ympäristökasvattajana. Opetus 2000. WSOY.