Opintojakson jälkeen opiskelija - on muodostanut yleiskuvan taidekasvatuksen historiasta ja vallitsevista käytännöistä, - hallitsee syvällisesti jonkin kuvataidekasvatuksen osa-alueen ja - omaa käsityksen kuvataiteen oppimisprosessista: ”taiteen avulla, taidetta varten ja taiteeseen”.
Sisältö
- Taidekasvatuksen teoriaan ja käytäntöön perehdytään kirjallisuuden, luentojen (mm. Studia generalia) ja vierailujen kautta. - Opiskelijat laativat seminaariesitelmän valitsemastaan taidekasvatuksen aiheesta, joka täydentää kuvataidekasvatuksen opintoja. - Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARXin kanssa.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
20 t
0 t
Seminaari
30 t
20 t
Vaadittavat opintosuoritukset
Kirjallisuuden teoria-aines tentitään. Esitelmä arvioidaan esityksen ja sisällön (kirjallinen tuotos) perusteella.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
3. vuoden kevät
4. vuoden kevät
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Efland A., Freedman K. & Stuhr P. 1998. Postmoderni taidekasvatus. Taik.
Kettunen, K., Hiltunen, M., Laitinen, S. & Rastas, M. 2006. Kuvien keskellä. LIKE.
Piironen L. & Salminen A. 1996. Kuvitella vuosisata. Taik.
Pohjakallio, P. 2005 Miksi kuvista? Taik.
Räsänen, M. 2008 ”Kuvakulttuurit ja integroiva taideopetus”. Taik.
Salminen, A. 2005. Pääjalkainen - Kuva ja havainto. Taik.
Sava, I. 2007 Katsomme – näemmekö? Luovuudesta, taiteesta ja visuaalisesta kulttuurista. PS-Kustannus, Jyväskylä.