Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää median ja yleisön suhteen rakentumisen perusasiat, kuluttajuuden merkityksen mediakulttuurissa ja mediakasvatuksen mahdollisuudet aktiivisen kansalaistoiminnan edellytyksenä, erityisesti valtautumisen ja vaikuttamisen näkökulmasta.
Sisältö
Opintojakso koostuu luennoista, joissa tarkastellaan kysymystä mediasta ja yleisöstä/kuluttajasta, median kaupallisia vaikutuksia, kaupallista mediakulttuuria ja siihen liittyviä kulutuksen ja brändäyksen ilmiöitä, mainonnan lukutaitoa, osallistavaa kulttuuria, fanitoimintaa, digitaalisia kansalaistoiminnan muotoja, media-aktivismia ja sosiaalisen median mahdollisuuksia aktiivisen ja voimauttavan toiminnan mahdollisuutena.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
20 t
0 t
Mikäli luentoja ei järjestetä, jakso tentitään kirjatenttinä.
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
1. vuoden syksy
1. vuoden kevät
2. vuoden syksy
2. vuoden kevät
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Heinonen & Kortti, Vaikuttamista ja valintoja. Monitieteisiä näkökulmia mainontaan ja kulutukseen. Gaudeamus 2007.
Lehtimäki & Suoranta (toim.), Kavattajan brändikirja. Finn Lectura 2006.
Nikunen, Faniuden aika. Tampere University Press 2005. Verkkojulkaisu: http://acta.uta.fi/teos.phtml?10776