x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2008–2010
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
LUOKE1.5 Luonnontieteet ja matematiikkakasvatus esi- ja alkuopetuksessa 5 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus
Vastuuhenkilö
Lehtorit Jorma Joutsenlahti ja Markku Luomalahti
Suunnitellut järjestämisajankohdat
Periodi I II III IV
2009–2010 X X

Osaamistavoitteet

Opiskelija perehtyy esi- ja alkuopetusikäisen lapsen matemaattiseen ja luonnontieteelliseen ajatteluun ja ajattelun kehittämiseen. Opiskelija saa tiedollisia ja taidollisia valmiuksia ohjatakseen lapsia näkemään matematiikka ja luonnontieteet tärkeinä vaikuttajina oppilaan henkisessä kasvuprosessissa sekä ymmärtämään teknologia arkipäivän ilmiöissä. Lisäksi opiskelija saa matematiikan, luonnontiedon ja teknologian opetukseen ja ohjaukseen kokemuksellisen ja elämyksellisyyden valmiuksia.

Sisältö

- matematiikka esiopetuksen sisältöalueena ja oppiaineena alkuopetuksessa
- ympäristö- ja luonnontieto (myös fysiikka ja kemia) esiopetuksen sisällöissä ja oppiaineena alkuopetuksessa
- didaktiikkaa
- teknologia-askartelua, sähkörakentelua, toimintamateriaaleja ja tiedetehtäviä harjoitustöinä

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 6 t 0 t
Harjoitukset 52 t 0 t

Luennot ja harjoitukset jakaantuvat eri sisältöalueittain seuraavasti:
Matematiikka 2 t luentoja ja 20 t harjoituksia
Ympäristö- ja luonnontieto 2 t luentoja ja 6 t + 6 t harjoituksia
Teknologia 2 t luentoja ja 20 t harjoituksia

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Arviointi

Hyväksytty/hylätty.

Suositellut suoritusajankohdat

3. vuoden syksy
4. vuoden syksy

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Matematiikka:

Räsänen, P., Kupari, P., Ahonen, T. & Malinen, P. (toim.) 2004 (soveltuvin osin). Matematiikka - näkökulmia opettamiseen ja oppimiseen. Jyväskylä, NMI.

Matikainen, T., Kyyrä, A.-M., Risku, A.-M. & Tikkanen, P. 2002. Laskutaidon toimintapaketin opettajanopas. WSOY.

Wass, S. 2003. Matematiikkaa unkarilaisilla sauvoilla. WSOY.

Hannula, M. & Lepola, L. 2006. Matemaattisten taitojen kehittyminen esi- ja alkuopetuksen aikana: Mitkä tekijät ennakoivat aritmeettisten taitojen kehitystä? Teoksessa Kohti koulua, toim. J. Lepola & M. M. Hannula. Turun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja A 205/2006, 129-153.

Mattinen, A., Hannula, M. M. & Lehtinen, E. 2006. Katsotaanpas kuinka monta jalkaa tällä toukalla on! - Lapsen ohjaaminen lukumäärien havaitsemiseen ja käsittelemiseen. Teoksessa Kohti koulua, toim. J. Lepola & M. M. Hannula. Turun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja A 205/2006, 155-187.

Ympäristö- ja luonnontieto:

Viiri, J. 2005. Miten opetan fysiikkaa ja kemiaa alakoulussa. WSOY.

Aho, L. ym. 2003. Opetus, opiskelu ja oppiminen ympäristö- ja luonnontiedossa. WS Bookwell.

Feasey, R. 2005. Creative Science. Achieving the WOW factor with 5-11 year olds. London: Davis Fulton Publishers.

Fallkenberg, C. & Håkonsson, E. 2004. Storylinebook. Handbook för lärare. Hässelby. Runa.

Teknologia:

Eevi ja Eemeli tiedemaassa. 2004. Taloudellinen tutkimustomisto.

Sundsten, B. & Järger, J. 2002. Nuoren tutkijan opas. IEA. Förlaget AB. Västerås.

Wilkes, A. 1990. Hauskaa tiedettä. Tammi.

Colliander, H. & Aittomäki, R. 1998. Liikkuvat lelut. Perinteisiä puuleluja. Tammi.

Dunn, S. A. 1993. Introduction to Craft, Design and Technology. London: Collins Educational.

Hann, J. 1992. Kiehtovat luonnontieteet. Singapore.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Esi- ja alkuopetus (Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus)
2008–2009
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos