Opintojakso tähtää opiskelijan pedagogisen näkemyksen ja tutkivan otteen syventämiseen tutkimusperustaisessa projektissa. Opiskelija voi valita projektin kohteen, suorittamispaikan ja suoritustavan omatoimisesti neuvoteltuaan valinnastaan opintojakson vastuuhenkilön kanssa. Tutkimuksellisesti orientoitunut projekti on mahdollista suorittaa opetus- ja kehittämistyönä harjoittelu- ja kenttäkouluissa tai muissa pedagogisissa yhteisöissä ja laitoksissa (esim. lastenkodissa, opetusvirastossa, seurakunnassa, nuorisotoimessa, kansalaisjärjestössä jne.). Ideaalitapauksessa projekti kytkeytyy sekä opiskelijan aiempaan opintopolkuun että myöhempään pro gradu-työhön. Siten siinä on mahdollista kartoittaa tutkielman aiheita ja hankkia aineistoa gradutyötä varten.
Osaamistavoitteet
- Opiskelija kehittää ja syventää pedagogista näkemystään ja tutkivaa otettaan. - Opiskelijan syventää valitsemaansa opintopolkua (esim. koulututkimus, matematiikkakasvatus, taidekasvatus jne.) vapaasti valitussa kasvatuskontekstissa. - Opiskelija kokee pedagogisten ilmiöiden monitasoisuuden ja teoreettisen haastavuuden henkilökohtaisessa tutkimusperustaisessa projektissaan.
Sisältö
Opintojaksolla syvennytään valitussa kasvatus- ja opetuskontekstissa tutkimusperustaisesti määriteltyyn pedagogiseen tehtävään, kysymykseen tai ongelmaan. Tutkimuksellisesti orientoitunut projekti on mahdollista suorittaa sekä opetus- että kehittämistyönä. Projektista laaditaan kirjallinen loppuraportti, jonka voi soveltaen liittää osaksi pro gradu -tutkielmaa.
Opiskelijan opintopolkua tukeva, projektin kannalta olennainen tutkimuskirjallisuus, josta sovitaan opintojaksosta vastaavan professorin tai lehtorin kanssa.