Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - hallitsevat johtajuuden keskeisiä käsitteitä, teorioita ja prosesseja - ymmärtävät kasvatus- ja koulutusorganisaatioiden johtajuutta, johtamista ja kehittämistä ammatillisena toimintana
Sisältö
Opiskelija perehtyy johtajuuden teoreettiseen käsitteistöön ja keskeisiin johtamisprosesseihin kasvatus ja koulutusalan organisaatioissa. Osa-alueet: - pedagogiikan johtaminen ja kehittäminen - esimiestyö ja työyhteisön kehittäminen - organisaation päätöksenteon rakenteet ja julkishallinnon ohjausjärjestelmä - laadunarviointi kehittämisen ja johtamisen välineenä - strategiatyö
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Ryhmätyöskentely
12 t
0 t
Itsenäinen työskentely
101 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
luennot ja ryhmätyöskentelyOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Kirjallinen tentti
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
LukupiiriOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Vaihtoehto 1: Luento- ja kirjallisuustentti sekä kirjallinen tehtävä.
Vaihtoehto 2: Lukupiiri ja lukupiiriraportti. Osallistuminen luennoille vapaaehtoista.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson arvosana määräytyy tentin ja lukupiiriraportin pohjalta.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Tentitään kaksi seuraavista teoksista:
Blair, H. E. (ed.), Teacher leadership. The "new" foundations of teacher education. Lang, cop. 2011.
Culkin, M. L. (ed.), Managing quality in young children's programs: the leader's role. Teachers College Press, cop. 2000.
Ebbeck, M. & Wanigayake, M., Early childhood professionals: Leading today and tomorrow. MacLennan + Petty. 2003.
Viitala, R., Henkilöstöjohtaminen: strateginen kilpailutekijä. Edita. 2007.