Kehitykselliset ja lastenneurologisista sairauksista ja vammoista johtuvat puheen, kielen ja vuorovaikutuksen häiriöt ja niiden logopedisen diagnostiikan ja kuntoutuksen perusteet.
Osaamistavoitteet
Opiskelija oppii ymmärtämään lasten erilaisten puheen ja kielen ja vuorovaikutuksen häiriöiden syitä ja ilmenemis-muotoja sekä ottaa haltuunsa niiden diagnostiikan ja kuntoutuksen keskeiset periaatteet. Opiskelija saa myös valmiudet ohjata asiakkaan läheisiä ja hoitajia vuorovaikutuksen ja kielellisen viestinnän tukemiseksi.
Sisältö
Luennot, demonstraatiot, harjoitukset, kirjallinen kuulustelu tai essee
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
70 t
0 t
Ryhmätyöskentely
40 t
0 t
Itsenäinen työskentely
100 t
0 t
Seminaari
12 t
0 t
Harjoitukset
12 t
0 t
Harjoitukset tarkoittavat demonstraatioita ym. aihepiirin harjoituksia. Ryhmätyöskentely tarkoittaa opintokokonaisuuteen kuuluvan raportin valmistelua.
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
2. vuoden syksy
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Adams, C., Byers Brown, B.& Edwards, M. (1997). Developmental disorders of language (2.ed. soveltuvin osin), Hakala, L. ym.(2001). Jaettu ilo. Autistisen lapsen vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin kehittäminen, Lees, J.A.(1993). Children with acquired aphasias (soveltuvin osin), Launonen, K.(1998). Eleistä sanoihin - viittomista kieleen, luku 3., Mysak, E.D. Cerebral Palsy Speech Habilitation (moniste, joka jaetaan kurssin alussa) ja Hall Powers, M. Functional Disorders of Articulation - Symptomatology and Etiology (moniste joka jaetaan kurssin alussa) sekä muu mahdollinen opettajan valitsema kirjallisuus.