Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - syventävät käyttöteoriaansa esi- ja alkuopetusikäisen lapsen oppimaan oppimisen valmiuksien eri osa-alueista ja niiden kehityksestä - perehtyvät lapsen oppimisprosesseihin sekä niiden kehittymistä tukeviin oppimisympäristön ominaisuuksiin ja ohjausmenetelmiin - syventävät ymmärrystään leikistä oppimisen sisältönä, kontekstina ja oppimisen pedagogisena menetelmänä - kehittävät valmiuksiaan eritellä ja arvioida oppimisprosessiin vaikuttavia inhimillisiä, sosiaalisia sekä ympäristösidonnaisia tekijöitä
Sisältö
Opintojaksolla opiskelijat perehtyvät esi- ja alkuopetusikäisen lapsen oppimiseen kulttuurisena, kehityksellisenä ja pedagogisena ilmiönä. Opiskelijat syventävät käyttöteoriaansa lapsen oppimisprosessien luonteesta sekä niihin vaikuttavista ympäristösidonnaisista ja psykososiaalisista tekijöistä. Lisäksi opiskelijat kehittävät valmiuksiaan ratkaista opetus- ja oppimisprosessien organisoimiseen liittyviä pedagogisia haasteita monikulttuurisuuden ja erityiskasvatuksen näkökulmista.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Ryhmätyöskentely
12 t
0 t
Itsenäinen työskentely
82 t
0 t
Kontaktiopetusta 24 tuntia (kontaktiopetusta voidaan järjestää myös verkko-opetuksena.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Hujala, E. 2002. Uudistuva esiopetus. Varhaiskasvatus 90 Oy. Johansson, E. & Pramling Samuelsson, I. 2007.?Att lära är nästan som att leka?: lek och lärande i förskola och skola. Stockholm: Liber.