Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - perehtyvät varhaiskasvatuksen pedagogiikan erilaisiin kansallisiin ja kansainvälisiin lähtökohtiin ja toteutustapoihin - kehittävät taitoaan havainnoida, suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa - perehtyvät varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja alkuopetuksen nykyiseen opetussuunnitelmajärjestelmään - kehittävät opetussuunnitelmien laadintaan, arviointiin ja kehittämiseen liittyvää osaamistaan.
Sisältö
- varhaispedagogiikan historialliset ja teoreettiset lähtökohdat, peruskäsitteet, opetussuunnitelmat ja työ- ja toimintatavat - kasvatuksen ja opetuksen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi - opetussuunnitelmien laadinta, arviointi ja kehittämisen teoreettiset ydinkysymykset - varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja alkukasvatuksen opetussuunnitelmajärjestelmä ja sen analyysi
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
16 t
0 t
Pienryhmäopetus
16 t
0 t
Itsenäinen työskentely
103 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
Osallistuminen kontaktiopetukseen ja harjoitustyöt
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson arvosana määräytyy harjoitustyön arvioinnin perusteella.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Valitse yksi seuraavista neljästä teoksesta:
Pramling, N. & Pramling Samuelsson, I. (eds.), Educational Encounters: Nordic Studies in Early Childhood Didactics. International perspectives on early childhood education and development 4, Springer. 2011.
MacNaughton, G. & Williams, G. Teaching Young Children. Choices in Theory and Practice. 2nd edition. Open University Press. 2009.
MacNaughton, G. Shaping Early Childhood. Learners, Curriculum and Contents. Open University Press. 2008.
Fisher, J. Starting from the Child. Teaching and learning in the Foundation Stage. 3nd edition. Open University Press. 2008.
Valitse yksi seuraavista viidestä teoksesta:
Abbott, L. & Nutbrown, C. (eds.) Experiencing Reggio Emilia. Implications for pre-school provision. Open University Press. 2008.
Thornton, L. & Brunton, P. Bringing the Reggio Approach to your Early Years Practice. Routledge. 2008.
Isaacs, B. Bringing the Montessori Approach to your Early Years Practice. Routledge. 2008.
Nicol, J. Bringing the Steiner Waldorf Approach to your Early Years Practice. Routledge. 2007.
Holt, N. Bringing the High/Scope Approach to your Early Years Practice. Routledge. 2007.