- Opiskelija kehittää kuvallista ilmaisuaan ja etsii omaa persoonallista käsialaansa. - Opiskelija näkee kuvallisen ilmaisun yhtenä keinona havainnoida, tutkia ja tulkita ympäröivää maailmaa. - Opiskelija soveltaa oppimaansa koulun kuvataideopetukseen.
Sisältö
- Opintojaksolla perehdytään luentojen ja harjoitustöiden kautta 1. piirustukseen, maalaukseen ja taidegrafiikan menetelmiin sekä sommittelu- ja väriopin perusteisiin. 2. keramiikan, kuvanveiston ja ympäristötaiteen peruskouluun soveltuviin menetelmiin ja välineisiin. - Opintojaksolla tutustutaan muotoilupedagogiikkaan, arkkitehtuurikasvatukseen ja ympäristöestetiikkaan kirjallisuuden ja opintokäyntien kautta. - Yhdessä tekemällä (learning by doing together!) pohditaan myös kuvataiteen ohjaamiseen ja arviointiin liittyviä kysymyksiä.
Toteutustavat
Jakso sisältää 96 t luentoja ja ryhmäopetusta.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson harjoitustyöt arvioidaan työskentelyn ja tuotosten perusteella.
Suositellut suoritusajankohdat
3. vuoden syksy
3. vuoden kevät
4. vuoden syksy
4. vuoden kevät
Järjestetään vuorovuosina mediakasvatuksen (4.2) kanssa
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Itten, J. 1989. Värit taiteessa. Taide.
Lehtinen, T. 1992.Metalligrafiikka. Taide.
Haapala A. & Pulliainen U. 2000. Taide ja kauneus. Johdatus estetiikkaan. Kirjapaja.
Sepänmaa Y. 1994. Alligaattorin hymy. Ympäristöestetiikan uusi aalto. Helsingin yliopisto.
Vira R. & Ikonen P., 2004. Esineet esiin. Näkökulmia muotoilukasvatukseen. Taiteen keskustoimikunta.