Opiskelija hankkii valmiuksia itsenäiseen tiedonhankintaan ja perehtyy valitsemansa kasvatustieteellisen teema-alueen kirjallisuuteen.
Kirjallisuuden opiskelu ja sen hyväksyttävä suorittaminen joko tenttimällä tai esseillä.
Kirjallisuus sovitaan pro gradu –työn ohjaajan kanssa tarjolla olevista teemakokonaisuuksista.
Kirjallisuusvaihtoehdot:
a) Opetuksen historiallis-yhteiskunnallinen perusta
Gundem, B., & Hopmann, S. (Eds.) 1998. Didaktik and/or curriculum: An international dialogue. Peter Lang.
Ropo, E. & Autio, T. (Eds.) 2009. International conversations on curriculum studies: Subject, society and curriculum. Sense Publishers.
Westbury, I., Hopmann, S., & Riquarts, K. (Eds.) 2000. Teaching as a reflective practice: the German didaktik tradition. Erlbaum.
Wain, K. 2004. Learning society in a postmodern world. Peter Lang.
b) Opettajuuden ja oppimisen tutkimus
Banks, J. & McGee Banks, C. (Eds.) 2004. Multicultural education: issues and perspectives. Wiley.
Cuban, L. 2004. The Blackboard and the Bottom Line. Why schools can't be businesses? Harvard University Press.
Sahlberg, P. & Sharan, S. (toim). 2002. Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. WSOY.
Vygotskij, L. 1987. Thought and Language (käännös: Alex Kozulin). Cambridge, Mass.: M.I.T. Press, 1987.
c.1) Matematiikkakasvatus:
Sierpinska, A. 1994. Understanding in Mathematics. The Falmer Press.
Watson, A. 2006. Raising Achievement in Secondary Mathematics. Open University Press.
Webb, R. (Ed.) 2006. Changing Teaching and Learning in the Primary School. Open University Press. Kaikki kolme teosta luettavissa Ebraryssa.
c.2). Kielikasvatus:
Block, D. & Cameron, D. (toim.) 2002/2004 (reprinted).Globalization and language teaching.London: Rotledge.
Gieve, S. & Miller, I.K. (Eds.) 2006. Understanding the language classroom. Palgrave Macmillan.
Lantolf, J. & Thorne, S.L. 2006. Sociocultural theory and the genesis of second language development. Oxford University Press.
Tai professorin kanssa sovittava uudehko kielikasvatuksen teos.
c.3). Taidekasvatus:
Kaksi seuraavista:
Eisner, Elliot W. 2002. The Arts and the Creation of Mind. Yale university press.
Efland, Arthur D. 2002. Art and Cognition: Integrating the Visual Arts in the Curriculum. Teachers College Press, NY.
Efland, Arthur D. 1990. History of Art Education: Intellectual and Social Currents in Teaching the Visual Arts. Teachers College Press, NY.
Gardner, H. 1991. Art Education and Human Development. Oxford University Press.
Yksi seuraavista:
Haapala, A. ja Lehtinen, M. 2000. Elämys, taide, totuus. Kirjoituksia fenomenologisesta estetiikasta. Helsinki University Press.
Klemola, T. 2005. Taidon filosofia - filosofin taito. Tampere University Press.
Parviainen, J. 2006. Meduusan liike. Mobiiliajan tiedonmuodostuksen filosofiaa. Gaudeamus.
Varto, J. 2008. Tanssi maailman kanssa. Yksittäisen ontologiaa. niin&näin.