Opintojakso perehdyttää opiskelijan internet- ja pelitutkimuksen keskeisiin teoksiin ja klassikoihin.
Osaamistavoitteet
- hahmottaa valitsemansa erityisalueen keskeisiä teemoja ja teorioita - osaa lukea ja analysoida itsenäisesti tieteellistä kirjallisuutta - ymmärtää internet- ja pelitutkimuksen ominaispiirteitä ja kehitystä - kykenee tuottamaan arvioita ja yhteenvetoja tutkimuskirjallisuudesta
Sisältö
Opintojaksolla opiskelija perehtyy itsenäisesti interaktiivisen median ja pelitutkimuksen keskeisiin aiheisiin, kuten interaktiisivuus, käyttäjälähtöisyys, mediakonvergenssi, uudet mediat, internetkulttuurit, online-kulttuurit, käytettävyys, suunnittelututkimus, pelien määritelmät, digitaaliset pelikulttuurit, pelien merkitys yhteiskunnassa, pelinkehitys, pelisuunnittelu, pelikokemus, roolipelaaminen, flow-kokemus, hyötypelit, pelien säännöt.
Opetuskieli
englanti
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Internet- ja uusmediatutkimuksen klassikotKirjallinen tentti
5 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
englanniksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Internet- ja uusmediatutkimuksen klassikotEssee
5 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
englanniksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suoritusvaihtoehto
3
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Pelitutkimuksen klassikotKirjallinen tentti
5 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
englanniksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suoritusvaihtoehto
4
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Pelitutkimuksen klassikotEssee
5 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
englanniksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Erikseen sovittuja klassikkoteoksia. Vuosittain päivitetty lista löytyy opintojakson verkkosivuilta.
Lisätietoja
Opiskelija valitsee yhden suoritusvaihtoehdoista 1-4:
1. Internet- ja uusmediatutkimuksen klassikot - kirjallinen tentti 2. Internet- ja uusmediatutkimuksen klassikot - essee 3. Pelitutkimuksen klassikot - kirjallinen tentti 4. Pelitutkimuksen klassikot - essee
Opiskelija voi suorittaa kirjatentin/esseen joko suomen tai englannin kielellä.