Opintojakso käsittelee uusia lukutaitoja, joita tarvitaan ja joita syntyy käytettäessä vuorovaikutteisia ja multimodaalisia ympäristöjä. Taitoja tarvitaan viestimiseen, sisältöjen luomiseen sekä mediavälitteiseen yhteistoimintaan.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
-tunnistaa uusien lukutaitojen ilmiöitä ja ymmärtää uusien teknologioiden tuottamia lukutaitovaatimuksia -hallitsee uusia lukutaitoja koskevia teorioita -osaa arvioida uusien lukutaitojen tarpeita arkipäivän käytännöissä
Sisältö
Uusien lukutaitojen käsite ja ilmiöt, uusien lukutaitojen tekniset edellytykset ja ajattelutapojen muutokset, uudet lukutaidot koulussa ja opiskelussa, lukutaidot ja informaali oppiminen, kriittinen lukutaito, lukutaitojen asema ja merkitys tietoyhteiskunnassa.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Kirjallinen tentti
suomeksi
englanniksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Knobel & Lankshear, A New Literacies Sampler. Peter Lang. 2007
Gee, Good Video Games and Good Learning: Collected Essays on Video Games, Learning and Literacy. Peter Lang. 2007.
LISÄKSI toinen seuraavista:
Barton & Cummings (eds.), Wiki Writing. Collaborative Learning in the College Classroom. University of Michigan. 2008.