x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2011–2012
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
MARKP066 Markkinoinnin mittaaminen 7 op
Vastuutaho
Yrityksen taloustiede, markkinointi
Vastuuhenkilö
Lehtori
Edeltävät opinnot
Pakolliset:

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelija markkinoinnin päätöksenteon taloudelliseen suunnitteluun, ohjaukseen ja seurantaan osana yrityksen kokonaistaloudellista suunnittelua.

Sisältö

Kurssin keskeisiä osa-alueita ovat myynnin, kannattavuuden, tehokkuuden ja markkinointipääoman ohjaus sekä asiakassuhteiden kannattavuus.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 20 t 0 t

Harjoitukset 10 t pääaineopiskelijoille.

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Pääaineopiskelijat suorittavat kirjallisen tentin ja harjoitustyöt, sivuaineopiskelijat suorittavat vain kirjallisen tentin (ks. tarkemmin kohdasta Kirjallisuus/Opppimateriaali).

Arviointi

Numerolla 1-5.

Suositellut suoritusajankohdat

2. vuoden syksy

Kirjallisuus/Oppimateriaali

 

Pääaineopiskelijoille harjoitukset kirjasta 1 sekä tentti luennoista ja kirjoista 2-4. Sivuaineopiskelijoille tentti luennoista ja kirjoista 1-4.

  1. Davis, John: Measuring Marketing, Wiley, 2006.
  2. Shaw, Robert & Merrick, David: Marketing Payback: Is Your Marketing Profitable, Pearson, 2005.
  3. Nagle, Thomas T. & Hogan, John: The Strategy and Tactics of Pricing: A Guide to Growing More Profitably, Pearson, 2006.
  4. Artikkeleita ja ajankohtaismateriaalia luennoitsijan osoituksen mukaan.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Johtamiskorkeakoulu
Markkinoinnin perusopinnot (Yrityksen taloustiede, markkinointi)
2011–2012
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Johtamiskorkeakoulu