Opiskelija oppii tunnistamaan vuorovaikutteisen median ja pelien käyttökokemukseen vaikuttavia osatekijöitä sekä suunnittelemaan ja toteuttamaan tutkimusjärjestelyn näiden kokemusten arvioinniksi. Hän kehittyy ymmärtämään ihmisten välisiä eroja ajattelutapojen, taitojen, tunnekokemusten ja motivaatiotekijöiden kaltaisilla alueilla. Opiskelija harjaantuu analysoimaan ja raportoimaan käyttäjäkokemuksen tutkimuksesta saatuja tuloksia tavalla joka mahdollistaa niiden hyödyntämisen tieteellisessä tutkimuksessa ja käytännön suunnittelutyössä
Sisältö
Käyttäjäkokemuksen tutkimuksen sijoittuminen suhteessa käyttökulttuurien, vuorovaikutussuunnittelun, suunnittelututkimuksen ja käytettävyystutkimuksen tutkimusalueisiin. Keskeiset kognitiiviset, emotionaaliset ja sosiaaliset käyttäjän kokemukseen vaikuttavat osatekijät. Suunnittelu- ja evaluointimenetelmät. Prototyypit ja suunnittelukonseptien visualisointi. Evaluoinnin suhde suunnitteluun. Pelikokemuksen erityispiirteet. Tiedon ja informaation suhde elämysten suunnitteluun. Käyttäjälähtöiset ja asiantuntija-evaluoinnit. Havainnointi, haastattelu, kyselytutkimus, videointi, yhteistoiminnallinen suunnittelu, osallistuva suunnittelu, affektiivinen suunnittelu. Evaluointiraportin kirjoittaminen.