x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2008–2010
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
KASOP5 Kasvatus tieteellisen tutkimuksen kohteena 5 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, opettajankoulutus
Vastuuhenkilö
Jyri Lindén, Timo Portimojärvi, Taina Pohjoismäki
Suunnitellut järjestämisajankohdat
Periodi I II III IV
2008–2009 X
2009–2010 X

Osaamistavoitteet

Jakson tavoitteena on, että opiskelijat
- tutustuvat kasvatustieteen tutkimuskohteen olemukseen
- tutustuvat kasvatustieteellisen tutkimuksen metodologisiin lähtökohtiin ja keskeisiin tutkimusmenetelmiin
- hahmottavat tieteellisen ongelmanratkaisuprosessin kulun
- osaavat hakea tieteellistä tutkimustietoa eri tietolähteistä sekä arvioida käsittelemäänsä tietoa.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään tieteellisen toiminnan perusteisiin, tutkimuksen tekemiseen sekä kasvatustieteiden metodologian ja menetelmien peruskysymyksiin. Jaksolla käsitellään kasvatustieteellisen tutkimuksen lähtökohtia, kysymyksenasetteluja, analyysin keskeisiä menetelmiä sekä tutkimuksen raportointia ja tutkimustulosten kriittistä arviointia.
Opintojakson tiedetausta: Tutkimusmetodologia.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 12 t 0 t

Lisäksi pääaineopiskelijoille voidaan järjestää enintään 12 t pienryhmätyöskentelyä.

Vaadittavat opintosuoritukset

Opintojakson suoritustavoista sovitaan tarkemmin ensimmäisellä luennolla vastuuopettajan kanssa.

Arviointi

Numerolla 1-5.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Uusitalo, H. 1991. Tiede, tutkimus ja tutkielma. Johdatus tutkielman maailmaan. WSOY.

Heikkilä. T. 1999. Tilastollinen tutkimus. Edita.

Eskola, J. & Suoranta, J. 1998. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.

Vaihtoehtoista kirjallisuutta kurssilla annettavan ohjeistuksen mukaisesti:

Scott, D. & Usher, R. (eds.) 1996. Understanding Educational Research. London: Routledge.

Aaltola, J. & Valli, R. (toim.) 2001. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I-II. PS-kustannus.

Nummenmaa, L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Tammi.

Metsämuuronen, J. 2003. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. International Methelp.

Ruoppila, I., Hujala, E., Karila, K., Kinos, J,. Niiranen, P. & Ojala, M. 1999. Varhaiskasvatuksen tutkimusmenetelmiä. Atena Kustannus.

Opintojaksolla hyödynnetään kasvatustieteen opinnöytetöitä (gradut, lisensiaatintyöt ja väitöskirjat) http://tutkielmat.uta.fi http://acta.uta.fi

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Kasvatustieteen perusopinnot (Kasvatustiede, aineenopettajan koulutus)
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Kasvatustieteen perusopinnot (Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus)
2009–2010
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos