Opiskelijan käsitys luku- ja kirjoitustaidosta syvenee. Hän harjaantuu erilaisten tekstien kriittisessä analyysissä ja perehtyy kirjoittamisen prosessiin. Opiskelija omaksuu kielenhuollon periaatteita ja osaa soveltaa kielitietoa tekstien analyysissä, tekstien muokkauksessa ja arvioinnissa.
Sisältö
Kurssilla analysoidaan erilaisia tekstejä äidinkielen kouluoppimisen näkökulmasta korostaen medialukutaitoa. Erilaisista teksteistä tutkitaan niiden taustoja, rakennetta ja tyyliä. Kirjoittamista tarkastellaan prosessina perehtymällä kirjoittamisen ohjaukseen, palautteenantoon ja arviointiin.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Ryhmätyöskentely
20 t
0 t
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Kurssi arvioidaan harjoitustöistä kootun portfolion perusteella.
Suositellut suoritusajankohdat
3. vuoden syksy
4. vuoden syksy
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Hiidenmaa, P. 2003. Suomen kieli – who cares? Helsinki: Otava. Luukka, M-L. & Jääskeläinen, P. (toim.) 2004. Hiiden hirveä hiihtämässä. Hirveä(n) ihana kirjoittamisen opetus. Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja.