Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - paneutuvat johtajuuteen ja ymmärtävät johtajuuden merkityksen asiantuntijaorganisaatiossa - ymmärtävät pedagogisen kehittämisen merkityksen - kykenevät pedagogisiin kehittämisprosesseihin, niiden suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin kasvatusyhteisössä.
Sisältö
Opintojakson aikana perehdytään johtajuuden merkitykseen asiantuntijaorganisaatiossa ja pedagogisessa kehittämistyössä sekä analysoidaan työyhteisön hyvinvoinnin toiminnallisia ja rakennetekijöitä. Opiskelija tutustuu johtamistyön osa-alueisiin, opettajajohtajuuteen, jaettuun johtajuuteen ja ymmärtää alaistaitojen osallisuuden johtajuudessa.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
18 t
0 t
Ryhmätyöskentely
16 t
0 t
Itsenäinen työskentely
101 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Kirjallinen tentti
suomeksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Luento- ja kirjallisuustentti sekä pedagoginen kehittämistehtävä.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson arvosana määräytyy kirjallisen tentin ja kehittämistehtävän pohjalta.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Rodd, J. Leadership in early childhood. 3rd edition. Open University Press. Allen & Unwin. 2006.
Toikko & Rantanen. Tutkimuksellinen kehitämistoiminta. Tampere University Press. 2009.
Soveltuvin osin:
Hujala, E., Fonsén, E. & Heikka, J. (toim.), Varhaiskasvatuksen johtajuuden ytimessä – tutkimuksen ja käytännön puheenvuoroja. 2008. Verkossa osoitteessa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-8959-4