Opiskelija - ymmärtää kielellisen tietoisuuden käsitteen ja sen merkityksen luku- ja kirjoitustaidon kehittymisessä - osaa soveltaa luku- ja kirjoitustaidon opetuksen menetelmiä esi- ja alkuopetuksessa monipuolisesti - ymmärtää kielellisen kehityksen merkityksen oppimisen ja vuorovaikutuksen perustana - tunnistaa kielen kehityksen, vuorovaikutuksen ja tekstitaitojen oppimisen haasteita - osaa jäsentää ja arvioida vaihtoehtoisten pedagogisten ratkaisujen toimivuutta luku- ja kirjoitustaidon oppimiseen liittyvissä ongelmissa
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään lapsen kielen ja kielellisen tietoisuuden kehitystä ja sen suhdetta luku- ja kirjoitustaidon oppimiseen. Lisäksi perehdytään erilaisiin lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen pedagogisiin ratkaisuihin sekä tutustutaan kielen ja vuorovaikutukseen oppimisen haasteena elämänkaaren eri vaiheissa. Jaksolla käsitellään lukemaan oppimisen ja tekstitaitojen kehittymisen haasteita. Vaihtoehtoisin pedagogisiin menetelmiin tutustutaan.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Itsenäinen työskentely
114 t
0 t
Seminaari
9 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Lisätietoja
Vaadittavat opintosuoritukset: aktiivinen osallistuminen, käytännön harjoitetyön suunnittelu, toteutus ja raportointi.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Dooley, C. M. & Matthews, MW. 2009. Emergent comprehension: Understanding comprehension development among young literacy learners. Journal of Early Childhood Literacy, 9(3), 269—294. Verkossa osoitteessa: http://ecl.sagepub.com/content/9/3/269
Takala, M. & Kontu, E. (toim.). 2006. Lukivaikeudesta lukitaitoon. Yliopistopaino Kustannus. Palmenia-sarja.
Panula, A-M. 2013. Lukemisvaikeudet ja osa-aikainen erityisopetus: Seurantatutkimus esikoulusta yhdeksännen luokan loppuun. University of Helsinki, Faculty of Behavioral Sciences, Department of Teacher Education. Verkossa osoitteesta: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-10-7871-2
Uusitalo-Malmivaara, L. 2009. Lukemisen vaikeuden kuntoutus ensiluokkalaisilla: Kolme pedagogista interventiota. Erityispedagogian väitöskirja. Helsingin yliopisto. Verkossa osoitteesta: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/20042