Opiskelija hankkii tiedot ruotsin kielen sanaston kehityksestä nykypäivään ja tulee tietoiseksi olemassa olevista sanaston muuttumis- ja kehitysmahdollisuuksista. Kurssilla kehitetään opiskelijan kykyä analysoida ja tunnistaa erilaisia tekstejä stilistisiä keinoja käyttäen.
Sisältö
Kurssilla käsitellään ruotsin sananmuodostuksen yleispiirteet ennen ja nyt kiinnittäen erityistä huomiota nykypäivän tendensseihin ja mahdollisuuksiin. Tämän lisäksi tutustumme käytännön harjoitusten avulla erilaisiin teksteihin ja niiden ominaispiirteisiin.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
Itsenäinen työskentely
Luento- tai lukukurssi.
Opetuskieli
ruotsi
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Arviointi perustuu oppitunneilla osoitettuun aktiivisuuteen ja kirjalliseen tenttiin. Lukukurssina arviointi perustuu tentin tulokseen.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Allén, S. & Gellerstam, M. & Malmgren, S.-G., 1989: Orden speglar samhället. Allmänna förlaget.; Andersson, H., 1999: Vokabler på vandring. Ordimport till Sverige under tusen år. Lund: Studentlitteratur.; Edlund, L.-E. & Hene, B., 1992: Lånord i svenskan. Stockholm: Wiken.; Hellspong, L. 2001: Metoder för brukstextanalys. Lund: Studentlitteratur.; Josefsson, G., 2005: Ord. Lund: Studentlitteratur.; Liljestrand, B., 1993: Så bildas orden. Lund: Studentlitteratur.; Melin L. & Lange S., 1985: Att analysera text. Studentlitteratur.
Lisätietoja
Kurssin lukukurssina suorittavien opiskelijoiden on sovittava tenttikirjallisuudesta tentaattorin kanssa ennen tenttiin ilmoittautumista.