Opiskelija kehittää valmiuksiaan soveltaa opetuksessa taito- ja taidekasvatuksen eri muotoja siten, että ne tukevat lasten kehittyvää ilmaisua ja osallistumista. Opiskelija saa kokemuksia leikistä osana lapsen jatkuvaa luovaa toimintaa ja uusien ratkaisujen etsimistä. Lisäksi opiskelija harjaantuu integroimaan eri taito- ja taidelajeja ja lapsen sadunomaista vertauskuvallisuutta siten, että opettajana hän edistää lapsen luontaista luovuutta ja leikkiä osana jokapäiväistä koulutyötä.
Sisältö
- tarinan kerronta ja sadutus - ilmaisun eri muodot - leikin monet mahdollisuudet
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
10 t
0 t
Harjoitukset
24 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Aktiivisen osallistumisen ja hyväksytyn kirjatentin lisäksi harjoitustöitä (produkti ja/tai pedagoginen portfolio), opintokäynneille osallistuminen
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Suositellut suoritusajankohdat
Kevät 2011
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Tenttikirjallisuus:
Karppinen, Ruokonen & Uusikylä. 2005. Taidon ja taiteen luova voima. Fin Lectura.
Leikin aika. 2004. Lastentarhanopettajaliitto. Saatavana verkkomateriaalina.
Täyttä elämää. Lastentarhanopettajaliitto. Saatavana verkkomateriaalina.
Ylönen, H. & Luumi, P. 2002. Kertomus on tie. Sadut ja raamatunkertomukset lasten maailmassa. Lasten Keskus.
Oheismateriaali
Hakkola, Laitinen & Ovaska-Airasmaa. 1991. Lasten taidekasvatus. Kirjayhtymä.
Hintikka, M. 2004. Leikistä totta. Omaehtoisen leikin merkitys. Tammi.
Karvonen, P. 2006. Lukuleikkitaikoja. Tammi.
Opettajien kanssa sovittava lisämateriaali
Verkkomateriaaleja:
Lukuleikki Lukukeskuksen julkaisuja
Lukulahja lapselle. Lukukeskuksen julkaisuja
Karvonen, P. 2005. Päiväkotilasten lukuleikit. http://dissertations.jyu.fi/studeduc/9513921832.pdf