Perehdyttää opiskelija kvalitatiivisen tutkimuksen ongelmanasetteluihin, menetelmiin ja tutkimusprosessiin. Luoda opiskelijalle tutkimus- ja argumentointivalmiuksia omalla tieteenalallaan.
Sisältö
Kvalitatiivisen tutkimusongelman määrittely ja tutkimusprosessin läpivienti. Harjoitustöissä opiskelijat rakentavat pienryhmätyönä omien mielenkiinnon kohteidensa mukaan tutkimusasetelman ja toteuttavat sen. Kukin pienryhmä kerää tutkimusharjoitusta varten oman kvalitatiivisen tutkimusaineistonsa. Kaikille yhteisen käynnistysvaiheen jälkeen kurssi jakaantuu harjoitustöiden aiheiden perusteella kolmeen seminaariryhmään.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
Seminaari
Harjoitukset
Ryhmätyönä toteutettava laadullinen harjoitustyö, osallistuminen lähiopetukseen ja loppuseminaariin.
Vaadittavat opintosuoritukset
Osallistuminen kontaktiopetukseen ja Viikkoharjoitukset ja Harjoitustyö(t) ja Seminaari
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
2. vuoden syksy
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Hirsjärvi, S. & Hurme, H. (2001). Tutkimushaastattelu. Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Yliopistopaino: Helsinki.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2002). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi: Helsinki.
Laine, M., Bamberg, J. & Jokinen, P. (2007; toim.). Tapaustutkimuksen taito. Gaudeamus: Helsinki.