Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - perehtyvät koulutussuunnittelun yhteiskunnallisiin ja pedagogisiin lähtökohtiin, tavoitteisiin ja toteutusprosessiin ja arviointiin - ymmärtävät koulutussuunnittelun merkityksen organisaatioiden ja henkilöstön kehittymisen tukemisessa - tutustuvat koulutussuunnittelun ja kehittämisen käytäntöihin erilaisissa organisaatioissa - rakentavat valmiuksia koulutuksen kehittämiseen ja koulutussuunnitelmien laatimiseen
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään elinikäisen oppimisen ja koulutuksen eri tehtävälohkoilla tapahtuvaan koulutussuunnitteluun ja sen yhteiskunnallisiin, organisatorisiin ja pedagogisiin reunaehtoihin. Yhteiskunnallista ja pedagogista tietämystä sovelletaan organisaatioiden ja henkilöstön kehittymisen tukemiseen, koulutuksen kehittämiseen ja koulutussuunnitelman laatimiseen.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Ryhmätyöskentely
12 t
0 t
Itsenäinen työskentely
111 t
0 t
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
SeminaariOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
Kirjallisuus suoritetaan sovittavin osin ja suoritustavasta sovitaan opetuksen yhteydessä.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Brockbank, A., McGill, I. & Beech, N. (eds.), Reflective Learning in Practice. Gower Publishing Ltd. 2002.
Collin, K. & Paloniemi, S., Aikuiskasvatus tieteenä ja toimintakenttinä. PS-kustannus. 2007.
Eteläpelto, A., Collin, K. & Saarinen, J. (toim.), Työ, identiteetti ja oppiminen. WSOY Oppimateriaalit. 2007.
Toom, A., Onnismaa J. & Kajanto, A. (toim.), Hiljainen tieto: tietämistä, toimimista, taitavuutta. Kansanvalistusseura. 2008.
Welton, M., Designing the just learning society. Niace. 2005.