x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2010–2011
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
AMMKL23 Työelämän ja yhteiskunnan muutokset ja ammattikasvatus 8 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, ammattikasvatus
Vastuuhenkilö
Professori Tapio Varis ja Tutkimusamanuenssi Niina Nyyssölä
Vastaavat opinnot opetussuunnitelmassa
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelma 2008 – 2010

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija perehtyy yhteiskunnan ja työelämän megatrendeihin, muutosten seurauksiin ja vaikutuksiin sekä niiden asettamiin haasteisiin ammatilliselle kehittymiselle. Opintojakso koostuu luentokokonaisuudesta ja siihen liittyvistä esseistä (5 op) sekä praktikum-työstä (3 op).

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa ennakoida ja arvioida työelämän muutoksia ja niiden vaikutuksia ammattikasvatukseen.

Sisältö

Perehdytään yhteiskunnan ja työelämän megatrendeihin, muutosten seurauksiin ja vaikutuksiin sekä niiden asettamiin haasteisiin ammatilliselle kehittymiselle.

Edellytysten ja suositusten lisätiedot

Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 20 t 0 t
Pienryhmäopetus 10 t 0 t
Itsenäinen työskentely

Luento-opetus (20t), esseet ja praktikum-työ (10t). Praktikum-työnä opiskelija laatii teoreettisesti perustellun työelämän ja ammattikasvatuksen muutoksia käsittelevän raportin, jossa hän ennakoi toimintaympäristönsä muutoksia ja niiden vaikutuksia työelämään ja koulutukseen.

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Osallistuminen luennoille, esseiden ja praktikum-työn laatiminen. Praktikum-työnä opiskelija laatii teoreettisesti perustellun työelämän ja ammattikasvatuksen muutoksia käsittelevän ennakointiraportin.

Arviointi

Numerolla 1-5.

Suositellut suoritusajankohdat

1. vuoden syksy
1. vuoden kevät

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Oheismateriaali:

Ajankohtainen eWorld –julkaisu:

esim Global Trends 2025, http://www.dni.gov/nic/NIC_2025_project.html

EVA:n Globaalit skenaariot, http://www.eva.fi/files/2442_Tulevaisuuden_pelikentat.pdf

A Fair Globalization: Creating Opportunities for All. ILO 2004.

http://www.ilo.org/public/english/wcsdg/docs/report.pdf

www.elearningeuropa.info

Eteläpelto, A. & Tynjälä, P., Oppiminen ja asiantuntijuus. Työelämän ja koulutuksen näkökulmia. WSOY. 1999.

FinnSight 2015. Tekes & Suomen Akatemia (ladattavissa www.finnsight2015.fi)

Himanen, P., Kukoistuksen käsikirjoitus. WSOY. 2010.

Kosonen, P., Eurooppalaiset hyvinvointivaltiot: yhdentymistä ja hajaantumista. Gaudeamus. 1995.

Maclean, R. & Wilson, D., International Handbook of Education for the Changing World of Work – Bridging Academic and Vocational Learning, Volumes 1-6, UNESCO/UNEVOC & Springer 2009.

Poropudas, O. & Volanen, M-V. (toim.), Kohti asiantuntijayhteiskunnan koulutuspolitiikkaa. Omakirja. Helsinki. 2003.

Raivola, R., Tehoa vai laatua koulutukseen. WSOY. 2000.

Stenström, M-L. & Lasonen, J., (Eds.) Strategies for Reforming Initial Vocational Education and Training in Europe. Educational Research, University of Jyväskylä. 2000. Sovittavin osin.

Tiede, teknologia ja innovaatiot. Valtion tiede- ja teknologianeuvosto. 2006. (Ladattavissa www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Tiede/tiede-_ja_teknologianeuvosto/julkaisut/liitteet/Linjaraportti_2006.pdf?lang=fi)

Towards Knowledge Societies. UNESCO. 2005. ( Ladattavissa http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001418/141843e.pdf)

 

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Kasvatustieteiden laitos
2010–2011
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Kasvatustieteiden laitos