Kirjallisuusseminaarin aikana syvennetään ja täydennetään perus- ja aineopintojen osa-alueiden sisältöjä. Opiskelija voi valita kirjallisuudesta opintopolkuaan tukevan kokonaisuuden.
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija - pystyy laatimaan ja esittämään tieteellisen posterin - ymmärtää syvällisemmin valitsemaansa kasvatuksen tai koulutuksen osa-aluetta
Sisältö
Jakso koostuu pääasiassa itsenäisestä opiskelusta, lukupiiri- ja posterityöskentelystä.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Lukupiiri
30 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Valittu kurssikirjallisuus suoritetaan lukupiirityöskentelynä erillisten ohjeiden mukaan. Opintojaksolla laaditaan myös tieteellinen posteri kandidaatintutkielman aihepiiristä.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
3. vuoden syksy
3. vuoden kevät
Lukupiirityöskentelyn voi suorittaa valinnan mukaan joko syys- tai kevätlukukaudella.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Opiskelija valitsee yhden teemakokonaisuuden ja suorittaa kirjallisuuden ohjeistuksen mukaan. Vaihtoehtoja päivitetään sekä lisätään vuosittain.
Kasvatusfilosofia ja -teoria:
Valitaan kolme seuraavista teoksista teoskohtaisten ohjeiden mukaan:
Hollo, J. A. 1959. Kasvatuksen teoria. Johdantoa yleiseen kasvatusoppiin. 5. painos (tai vanhempi painos). Porvoo: WSOY. TAI Hollo, J. A. 1952. Kasvatuksen maailma. Porvoo: WSOY. (Molempia ei mahdollista valita pakettiin)
Puolimatka, T. 1999. Kasvatuksen mahdollisuudet ja rajat. Minuuden rakentamisen filosofia. Helsinki: Kirjayhtymä TAIPuolimatka. T. 1995. Kasvatus ja filosofia. Helsinki: Kirjayhtymä. (Molempia ei mahdollista valita pakettiin)
Siljander, P. 1988. Hermeneuttisen pedagogiikan pääsuuntaukset. Oulu: Oulun yliopisto.
Värri, V-M. 2004. Hyvä kasvatus - kasvatus hyvään. Dialogisen kasvatuksen filosofinen tarkastelu erityisesti vanhemmuuden näkökulmasta. 5. painos (tai vanhempi painos). Tampere: Tampere University Press.
Wilenius, R. 1987. Kasvatuksen ehdot. Kasvatusfilosofian luonnos. 4. muuttamaton painos (tai vanhempi painos). Jyväskylä: Atena.
Kasvatuksen historia:
Tähtinen, J. & Skinnari, S. (to im.) 2007. Kasvatus- ja koulukysymys Suomessa vuosisatojen saatossa. Kasvatusalan tutkimuksia. Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura.
sekä yksi seuraavista:
Koski, L. 2001. Hyvän lapsen ja kasvattamisen ideaalit. Tutkimus aapisten ja lukukirjojen moraalisen kosmologian muutoksista itsenäisyyden aikana. Kasvatusalan tutkimuksia – Research in educational sciences 6. Turku: Suomen Kasvatustieteellinen Seura.
Launonen, L. 2000. Eettinen kasvatusajattelu suomalaisen koulun pedagogisissa teksteissä 1860-luvulta 1990-luvulle. Jyväskylä Studies in Eduction; Psychology and Social Research. 168. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Ojakangas, Mika 1997. Lapsuus ja auktoriteetti – pedagogisen vallan historia Snellmanista Koskenniemeen. Helsinki: Tutkijaliitto
Koulututkimuksen klassikkoja
Valitaan kolme seuraavista
Jackson, P. 1990 (alkuperäinen 1968). Life in classrooms. New York: Teachers College Press.
Dewey, J. 1957. Koulu ja yhteiskunta. Helsinki.
Willis, P. 1984. Koulun penkiltä palkkatyöhön. Tampere: Vastapaino.
Ziehe, T. 1991. Uusi nuoriso: epätavanomaisen oppimisen puolustus. Tampere: Vastapaino.
Kriittinen pedagogiikka
Valitaan kaksi seuraavista siten, että ainakin toinen on englanninkielinen
Jardine, G. 2005. Foucault & Education. New York: Peter Lang.
Giroux, H. & McLaren, P. 2001. Kriittinen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
Kiilakoski, T., Tomperi, T. & Vuorikoski, M. (toim.) 2005. Kenen kasvatus? Tampere: Vastapaino.
Kincheloe, J.L. 2004. Critical Pedagogy Primer. New York: Peter Lang.
Kasvatus ja modernisaatio
Valitaan toinen seuraavista teoksista:
Coffey, A. 2001. Education and social change. Buckingham: Open University.
Bauman, Z. 2002. Notkea moderni. Tampere: Vastapaino.
sekä:
Tolonen, T. (toim.) 1999 tai uudempi. Suomalainen koulu ja kulttuuri. Tampere: Vastapaino.
Perhe ja nuoriso
Forsberg, H. & Nätkin, R.(toim.) 2003. Perhe murroksessa: kriittisen perhetutkimuksen jäljillä. Helsinki: Gaudeamus.
Wallerstein, J., Lewis. J. & Blakeslee, S. 2007. Avioeron perintö. Helsinki: Therapeia-säätiö.
yksi vuosittain vaihtuva teos
Kriittisiä näkökulmia opettajan työhön
Valitaan kaksi seuraavista teoksista:
Lapinoja, K.-P. 2006. Opettajan kadonnutta autonomiaa etsimässä. Chydenius-instituutin tutkimuksia 2/2006.
Connell, R.W. 1985. Teachers' work. Sydney: George Allen & Unwin.
Moore, A. 2004. The good teacher. London: RoutledgeFalmer.
Carr, D. 2003. Making sense of education. London: RoutledgeFalmer. Teoksen osat 1 ja 3.
Matematiikkakasvatus
Valitaan kaksi seuraavista:
Høines, M. J. 2000. Matematik som språk: verksamhetsteoretiska perspektiv. Malmö: Liber.
Leder, G., Pehkonen, E. & Törner, G. 2002. Beliefs : a hidden variable in mathematics education? Boston : Kluwer Academic Publishers. [Elektroninen aineisto].
erikseen sovittava ajankohtainen artikkeliaineisto