x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2010–2011
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
LUOKA3 Kirjallisuusseminaari 5 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus
Vastaavat opinnot opetussuunnitelmassa
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelma 2008 – 2010
LUOKA3 Kirjallisuusseminaari 5 op

Yleiskuvaus

Kirjallisuusseminaarin aikana syvennetään ja täydennetään perus- ja aineopintojen osa-alueiden sisältöjä. Opiskelija voi valita kirjallisuudesta opintopolkuaan tukevan kokonaisuuden.

Osaamistavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija
- pystyy laatimaan ja esittämään tieteellisen posterin
- ymmärtää syvällisemmin valitsemaansa kasvatuksen tai koulutuksen osa-aluetta

Sisältö

Jakso koostuu pääasiassa itsenäisestä opiskelusta, lukupiiri- ja posterityöskentelystä.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Lukupiiri 30 t 0 t

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Valittu kurssikirjallisuus suoritetaan lukupiirityöskentelynä erillisten ohjeiden mukaan. Opintojaksolla laaditaan myös tieteellinen posteri kandidaatintutkielman aihepiiristä.

Arviointi

Numerolla 1-5.

Suositellut suoritusajankohdat

3. vuoden syksy
3. vuoden kevät

Lukupiirityöskentelyn voi suorittaa valinnan mukaan joko syys- tai kevätlukukaudella.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Opiskelija valitsee yhden teemakokonaisuuden ja suorittaa kirjallisuuden ohjeistuksen mukaan. Vaihtoehtoja päivitetään sekä lisätään vuosittain.

 

Kasvatusfilosofia ja -teoria:

Valitaan kolme seuraavista teoksista teoskohtaisten ohjeiden mukaan:

  • Hollo, J. A. 1959. Kasvatuksen teoria. Johdantoa yleiseen kasvatusoppiin. 5. painos (tai vanhempi painos). Porvoo: WSOY. TAI Hollo, J. A. 1952. Kasvatuksen maailma. Porvoo: WSOY. (Molempia ei mahdollista valita pakettiin)
  • Puolimatka, T. 1999. Kasvatuksen mahdollisuudet ja rajat. Minuuden rakentamisen filosofia. Helsinki: Kirjayhtymä TAI Puolimatka. T. 1995. Kasvatus ja filosofia. Helsinki: Kirjayhtymä. (Molempia ei mahdollista valita pakettiin)
  • Siljander, P. 1988. Hermeneuttisen pedagogiikan pääsuuntaukset. Oulu: Oulun yliopisto.
  • Värri, V-M. 2004. Hyvä kasvatus - kasvatus hyvään. Dialogisen kasvatuksen filosofinen tarkastelu erityisesti vanhemmuuden näkökulmasta. 5. painos (tai vanhempi painos). Tampere: Tampere University Press.
  • Wilenius, R. 1987. Kasvatuksen ehdot. Kasvatusfilosofian luonnos. 4. muuttamaton painos (tai vanhempi painos). Jyväskylä: Atena.

 

 

Kasvatuksen historia:

  • Tähtinen, J. & Skinnari, S. (to im.) 2007. Kasvatus- ja koulukysymys Suomessa vuosisatojen saatossa. Kasvatusalan tutkimuksia. Turku: Suomen kasvatustieteellinen seura.

sekä yksi seuraavista:

  • Koski, L. 2001. Hyvän lapsen ja kasvattamisen ideaalit. Tutkimus aapisten ja lukukirjojen moraalisen kosmologian muutoksista itsenäisyyden aikana. Kasvatusalan tutkimuksia – Research in educational sciences 6. Turku: Suomen Kasvatustieteellinen Seura.
  • Launonen, L. 2000. Eettinen kasvatusajattelu suomalaisen koulun pedagogisissa teksteissä 1860-luvulta 1990-luvulle. Jyväskylä Studies in Eduction; Psychology and Social Research. 168. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
  • Ojakangas, Mika 1997. Lapsuus ja auktoriteetti – pedagogisen vallan historia Snellmanista Koskenniemeen. Helsinki: Tutkijaliitto

 

Koulututkimuksen klassikkoja

Valitaan kolme seuraavista

  • Jackson, P. 1990 (alkuperäinen 1968). Life in classrooms. New York: Teachers College Press.
  • Dewey, J. 1957. Koulu ja yhteiskunta. Helsinki.
  • Willis, P. 1984. Koulun penkiltä palkkatyöhön. Tampere: Vastapaino.
  • Ziehe, T. 1991. Uusi nuoriso: epätavanomaisen oppimisen puolustus. Tampere: Vastapaino.

 

Kriittinen pedagogiikka

Valitaan kaksi seuraavista siten, että ainakin toinen on englanninkielinen

  • Jardine, G. 2005. Foucault & Education. New York: Peter Lang.
  • Giroux, H. & McLaren, P. 2001. Kriittinen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
  • Kiilakoski, T., Tomperi, T. & Vuorikoski, M. (toim.) 2005. Kenen kasvatus? Tampere: Vastapaino.
  • Kincheloe, J.L. 2004. Critical Pedagogy Primer. New York: Peter Lang.

 

Kasvatus ja modernisaatio

Valitaan toinen seuraavista teoksista:

  • Coffey, A. 2001. Education and social change. Buckingham: Open University.
  • Bauman, Z. 2002. Notkea moderni. Tampere: Vastapaino.

sekä:

  • Tolonen, T. (toim.) 1999 tai uudempi. Suomalainen koulu ja kulttuuri. Tampere: Vastapaino.

 

Perhe ja nuoriso

  • Forsberg, H. & Nätkin, R.(toim.) 2003. Perhe murroksessa: kriittisen perhetutkimuksen jäljillä. Helsinki: Gaudeamus.
  • Wallerstein, J., Lewis. J. & Blakeslee, S. 2007. Avioeron perintö. Helsinki: Therapeia-säätiö.
  • yksi vuosittain vaihtuva teos

 

Kriittisiä näkökulmia opettajan työhön

Valitaan kaksi seuraavista teoksista:

  • Lapinoja, K.-P. 2006. Opettajan kadonnutta autonomiaa etsimässä. Chydenius-instituutin tutkimuksia 2/2006.
  • Connell, R.W. 1985. Teachers' work. Sydney: George Allen & Unwin.
  • Moore, A. 2004. The good teacher. London: RoutledgeFalmer.
  • Carr, D. 2003. Making sense of education. London: RoutledgeFalmer. Teoksen osat 1 ja 3.

 

 

Matematiikkakasvatus

Valitaan kaksi seuraavista:

  • Høines, M. J. 2000. Matematik som språk: verksamhetsteoretiska perspektiv. Malmö: Liber.
  • Joki, J. 2004. Hahmottavaa geometriaa : didaktisen geometrian alkeita perusopetukseen. Opetushallitus.
  • Leder, G., Pehkonen, E. & Törner, G. 2002. Beliefs : a hidden variable in mathematics education? Boston : Kluwer Academic Publishers. [Elektroninen aineisto].
  • erikseen sovittava ajankohtainen artikkeliaineisto

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Kasvatustieteen aineopinnot (Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus)
2010–2011
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos