Opintojakson suoritettuaan opiskelija - osaa kuvata terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja toimintaympäristöt elämänkaaren eri vaiheissa - osaa arvioida ja hyödyntää hankkimaansa tietoa terveyden edistämisessä - kykenee tuottamaan tieteelliseen tietoon perustuvan suullisen esityksen valitsemastaan terveyden edistämisen teemasta hoitotyön ja hoitotieteen näkökulmasta
Sisältö
- terveyden ja perheen terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja tietoperusta - terveyden edistämisen eri toimintaympäristöt - terveyden edistämisen interventiot ja arviointi hoitotieteen näkökulmasta
Toteutustavat
Lähiopetusta max 25 h.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Luentomateriaaliin ja terveyden edistämistä käsitteleviin tieteellisiin artikkeleihin perehtyminen yksin ja ryhmässä. Artikkeleista tehdyn analyysin ja synteesin esittäminen seminaarissa.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Seminaariesitys arvioidaan.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Ståhl T. & Rimpelä A. (toim.) 2010. Terveyden edistäminen tutkimuksen ja päätöksenteon haasteena. Terveyden ja Hyvinvoinnin laitos. (Myös verkkojulkaisuna). (Soveltuvin osin).
Pietilä A-M. 2010. Terveyden edistäminen – teorioista toimintaan. WSOY, Helsinki.
Edelman C.L. & Mandle C.L. 2006. Health promotion throughout the life span. 6. painos. Mosby/Elsevier, St. Louis.
Ajankohtaiset artikkelit
Lisätietoja
Kotisivuosoite: Learning2 (jakson alettua).
Opintojakso järjestetään vuosittain kevätlukukaudella.