Opintojakson tavoitteena, että opiskelijat - tuntevat suomalaisen kasvatuksen ja koulutuksen eri muotojen keskeiset muutosvaiheet poliittisessa ja taloudellisessa kontekstissaan - ymmärtävät kasvatuksen ja koulutuksen kehityksen kulttuurisia eroja - oppivat kasvatushistoriallisen analyysin ja keskustelun perusteita.
Sisältö
Opiskelijat työstävät opintojensa suuntautumisen mukaan tapaustutkimukset, joita tuetaan museo- tai arkistokäynneillä sekä kirjallisuuskatsauksilla.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Itsenäinen työskentely
111 t
0 t
Seminaari
24 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Opintojakso on mahdollista toteuttaa kaksikielisesti.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
SeminaariOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Kirjallinen tentti
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Kasvatuksen ja koulutuksen historia Suomessa –teokset (osat 1-3, Huoneentaulun maailma -1869, Valistus ja koulun penkki 1860-1960, Tiedon ja osaamisen Suomi 1960-)
McCulloch, G., Historical research in educational settings. 2000.
History of Education Quarterly ja Kasvatus ja Aika -lehti