x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2008–2010
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
INFOH4 Sosiaalisen median ja pelikulttuurien analyysi 6 op
Vastuutaho
Informaatiotutkimus
Vastuuhenkilö
Yliassistentti

Osaamistavoitteet

Syventää käsityksiä interaktiivisen median roolista medioituneen sosiaalisen vuorovaikutuksen ja pelillisten merkitysten muodostumisessa.

Sisältö

Medioituneen sosiaalisen vuorovaikutuksen teoriat, verkostojen ja emergenssin tutkimus, sisältöjen sosiaalinen suodatus, folksonomia, tagit, yhteistoiminnallinen julkaiseminen, pelikulttuurien tutkimus, pelilajityyppien ja pelaajatyyppien tutkimus, kriittinen pelianalyysi.

Edellytysten ja suositusten lisätiedot

Opintojaksolle otetaan ensisijaisesti hypermediaan syventävien opintojen suuntautumisvaihtoehtoon valittuja opiskelijoita. Mahdolliset vapaat paikat ovat informaatiotieteiden pääaineopiskelijoille ja jos paikkoja vielä jää, sivuaineopiskelijat valitaan suoritettujen hypermedian opintoviikkojen mukaisessa järjestyksessä.

Toteutustavat

Luento- ja harjoituskurssi (20 t), sekä esseesuorituksena tentittävä kirjallisuus.

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Hypermedian perus- ja aineopinnot, tai niihin rinnastettavat opinnot ja/tai mahdolliset siltaopinnot.

Arviointi

Numerolla 1-5.

Suositellut suoritusajankohdat

1. vuoden kevät

Suositukset koskevat hypermediaan syventävien opintojen suuntautumisvaihtoehtoon valittuja opiskelijoita.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Vaihtoehtoiset kirjallisuuspaketit:

HYPES4a, sosiaalinen media:

  1. van Dijk: The Network Society, 2nd Edition. Sage Publications, 2006.
  2. Kline & Burstein: Blog! How the Newest Media Revolution Is Changing Politics, Business, and Culture. CDS Books, 2005.
  3. Tapscott & Williams: Wikinomics: How Mass Collaboration Changes Everything. Portfolio, 2006.

HYPES4b, pelitutkimus:

  1. Dovey & Kennedy: Games Cultures: Computer Games as New Media. Open University Press, 2006.
  2. Kerr: The Business and Culture of Digital Games: Gamework and Gameplay. Sage Publications, 2006.
  3. Williams, Hendricks and Winkler: Gaming As Culture: Essays on Reality, Identity And Experience in Fantasy Games. McFarland, 2006.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median laitos
2008–2009
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median laitos