Opintojakson suoritettuaan opiskelija - tunnistaa opetuksen, ohjauksen ja oppimisen kysymyksiä kulttuurisista, kasvatusfilosofisista, kasvatuspsykologisista sekä opetussuunnitelmallisista ja didaktisista näkökulmista, - pystyy pohtimaan ja selkiyttämään omia oppimis- ja opetuskäsityksiään, - pystyy kehittämään valmiuttaan analysoida ja dokumentoida opetus- ja oppimistapahtumaa ja sen ohjausta sekä - pystyy edelleen kehittämään valmiuksiaan oman pedagogisen ajattelunsa rakentamiseen, arviointiin ja kehittämiseen.
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan erilaisiin opetus- ja oppimisteoreettisiin suuntauksiin sekä opetuksen, ohjauksen ja oppimisen kysymyksiin kulttuurisista, kasvatusfilosofisista, kasvatuspsykologisista sekä opetussuunnitelmallisista ja didaktisista näkökulmista. Opintojakson tiedetausta: Kasvatuspsykologia, didaktiikka.
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Opintojakson osallistujan määrää voidaan rajoittaa kurssille ilmoittautumisen yhteydessä. Pääaineopiskelijat ovat etusijalla.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Opintojakso toteutetaan eri periodeissa tai useammalle periodille jaettuna kunkin yksikön aikatauluihin ja toteutustapoihin soveltuen. Kukin yksikkö järjestää kurssin omalla tavallaan, yhdessä oppilaitosten tai koulutuspäiväkotien kanssa. Opintojakso sisältää ohjattua orientoivaa harjoittelua 10-20 t. Tarkemmat tiedot toteutustavoista ja aikatauluista ilmoitetaan yksikön www-sivuilla.
Vaadittavat opintosuoritukset
Opintojakson suoritustavoista sovitaan tarkemmin luennolla vastuuopettajan kanssa kurssin alkaessa.
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Uusikylä, K. & Atjonen, P. 2003 tai 2005. Didaktiikan perusteet. WSOY.
Hakkarainen, K., Lonka, K. & Lipponen, L. 2004. Tutkiva oppiminen. Järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä. Helsinki: WSOY.
Lisäksi sopimuksen mukaan artikkeleita tai sovittavia osia seuraavista: