Jakson tavoitteena on, että opiskelijat - tutustuvat opetuksen, ohjauksen ja oppimisen kysymyksiin kulttuurisista, kasvatusfilosofisista, kasvatuspsykologisista sekä opetussuunnitelmallisista ja didaktisista näkökulmista, - pohtivat ja selkiyttävät omia oppimis- ja opetuskäsityksiään - kehittävät valmiuttaan analysoida ja dokumentoida opetus- ja oppimistapahtumaa ja sen ohjausta - saavat työskentelynsä avulla valmiuksia oman pedagogisen ajattelunsa rakentamiselle, arvioinnille ja kehittämiselle.
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan erilaisiin opetus- ja oppimisteoreettisiin suuntauksiin sekä opetuksen, ohjauksen ja oppimisen kysymyksiin kulttuurisista, kasvatusfilosofisista, kasvatuspsykologisista sekä opetussuunnitelmallisista ja didaktisista näkökulmista. Opintojakson tiedetausta: Kasvatuspsykologia, didaktiikka.
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Opintojakson osallistujan määrää voidaan rajoittaa kurssille ilmoittautumisen yhteydessä. Pääaineopiskelijat ovat etusijalla.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Opintojakso toteutetaan eri periodeissa tai useammalle periodille jaettuna kunkin yksikön aikatauluihin ja toteutustapoihin soveltuen. Kukin yksikkö järjestää kurssin omalla tavallaan, yhdessä oppilaitosten tai koulutuspäiväkotien kanssa. Opintojakso sisältää harjoituksia tai oppilaitokseen tutustumista 10-20 t. Tarkemmat tiedot toteutustavoista ja aikatauluista ilmoitetaan yksikön www-sivuilla.
Vaadittavat opintosuoritukset
Opintojakson suoritustavoista sovitaan tarkemmin luennolla vastuuopettajan kanssa kurssin alkaessa.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Uusikylä, K. & Atjonen, P. 2003 tai 2005. Didaktiikan perusteet. WSOY.
tai
Hakkarainen, K., Lonka, K. & Lipponen, L. 2004. Tutkiva oppiminen. Järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä. Helsinki: WSOY.
Lisäksi sopimuksen mukaan artikkeleita tai sovittavia osia seuraavista: