Opiskelija osaa selittää lasten erilaisten puheen, kielen ja vuorovaikutuksen häiriöiden syitä ja ilmenemismuotoja, sekä diagnostiikan ja kuntoutuksen keskeisiä periaatteita. Lisäksi opiskelija osaa soveltaa tätä tietoa kliinisissä opintojaksoissa.
Sisältö
-Kehitykselliset ja lastenneurologisista sairauksista ja vammoista johtuvat puheen, kielen ja vuorovaikutuksen häiriöt ja niiden logopedisen diagnostiikan ja kuntoutuksen perusteet -Kuulokyvyn merkitys lapsen puheen ja kielen kehitykselle sekä puheella viestimiselle -Kuulovammaisten lasten puheen, kielen ja viestinnän häiriöiden diagnosointi sekä näiden kuntoutus -Lasten puheen sujuvuuden häiriöiden teoriatausta, ilmenemismuodot, puheterapeuttinen arviointi sekä yksilö- ja ryhmäterapiamenetelmät
Toteutustavat
Luennot, ryhmätyöskentely, seminaari, harjoitukset. Harjoitukset sisältävät mm. demokäynnit.
Kuulovammat/sujuvuus-osio järjestetään vuorovuosittain.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
A1a Lasten puheen ja kielen häiriötOsallistuminen opetukseen
9 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
A1b Lasten sujuvuuden häiriötOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
A1c Lasten kuulovammatOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Luentojen lisäksi harjoitustyöt, seminaari, tutustumiskäynnit sekä kirjallisen raportin laadinta.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Caruso, A. J. & Strand, E. A. 1999. Clinical management of motor speech disorders in children. New York: Thieme.
Guitar, B. 2006. Stuttering. An Integrated approach to its nature and treatment. Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins.
Hakala, L. 2001. Jaettu ilo. Autistisen lapsen vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin kehittäminen. Helsinki: Puheterapeuttien kustannus.
Heikkinen, S., Kulvik, M. & Lempinen, M. 2002. Aikuisänkytysterapia professori Charles Van Riperin mukaan. 5. painos. Helsinki: Puheterapeuttien kustannus.
Jortikka, T. 1993. Dysfonologia lapsen kielessä. Teoksessa A. Iivonen, A. Lieko & P. Korpilahti (toim.), Lapsen normaali ja poikkeava kielen kehitys, s.34-77.Helsinki: SKS.
Korpinen, L. & Nasredtin, F. 2006. Artikulaatio ja äännevirheet. Teoksessa K. Launonen & A-M. Korpijaakko-Huuhka (toim.), Kommunikoinnin häiriöt, syitä, ilmenemismuotoja ja kuntoutuksen perusteita. Helsinki: Palmenia.
Kunnari, S. & Savinainen-Makkonen, T. 2012. Pienten sanat. Lasten äänteellinen kehitys. Opetus 2000. Jyväskylä: PS-Kustannus. Soveltuvin osin.
Lonka, E. & Korpijaakko-Huuhka, A-M. (toim.). 2000. Kuulon ja kielen kuntoutus. Vuorovaikutuksesta kommunikointiin. Helsinki: Palmenia.
Mysak, E. D. Cerebral palsy speech habilitation (moniste, joka jaetaan kurssin alussa)
Mäenpää, M. 1993. Kehityksellinen verbaali dyspraksia. Teoksessa A. Iivonen, A. Lieko & P. Korpilahti (toim.), Lapsen normaali ja poikkeava kielen kehitys, s. 188-205. Helsinki: SKS.
Paul, R. 2011.Language disorders from infancy through adolescence: Listening, speaking, reading, writing, and communicating. 4., uudistettu painos. St. Louis: Mosby.
Powers, M. Functional disorders of articulation - symptomatology and etiology (moniste, joka jaetaan kurssin alussa)
Tolvanen, L. 2006. CP-vamman vaikutus puheeseen, kieleen ja kommunikaatioon. Teoksessa K. Launonen & A-M. Korpijaakko-Huuhka (toim.), Kommunikoinnin häiriöt, syitä, ilmenemismuotoja ja kuntoutuksen perusteita. Helsinki: Palmenia.
Lisätietoja
Opintojakso alkaa 2. vuoden syksyllä ja jatkuu 3. vuoden keväälle (sujuvuus/kuulovammat-osio).