Opintojen jälkeen - opiskelijalla on välineitä ja taitoja median kriittiseen tarkasteluun sekä mediakasvatuksen toteuttamiseen peruskoulussa ja - opiskelija osaa kehittää omaa ilmaisuaan median eri alueilla.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään mediakasvatuksen alueisiin luentojen, kirjallisuuden ja harjoitustöiden kautta. Jakson aikana tutustutaan 1) elokuvan tulkinnan perusteisiin, 2) digitaaliseen valokuvaukseen ja kuvamanipulaatioon, 3) graafisen suunnittelun perusteisiin, 4) medialukutaitoon sekä 5) ns. uuden median mahdollisuuksiin. Työskentelyssä vuorottelevat roolit sekä median vastaanottajana että tekijänä, ja korostuu näiden toisiaan täydentävä merkitys median tulkinnassa. Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARXin kanssa.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
Ryhmätyöskentely
Seminaari
Jakso sisältää 120 t luentoa, ryhmäopetusta, opintokäyntejä ja seminaarityöskentelyä.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Seminaaria varten kukin opiskelija valitsee itselleen jonkun mediakasvatuksen kenttään kuuluvan syventymiskohteen, josta laatii seminaarityönsä.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Seminaarityön, harjoitustöiden ja tentin hyväksytyt suoritukset arvioidaan 1–5. Kunkin suorituksen tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetaan jakson aikana.
Suositellut suoritusajankohdat
2. vuoden syksy
2. vuoden kevät
4. vuoden syksy
4. vuoden kevät
Osa I, 2. vuosi; Osa II, 4. vuosi
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Suoranta J. 2003. Kasvatus mediakulttuurissa. Vastapaino.