Visuaalinen kulttuuri sisältää työpajaopintoja, kirjallisuusseminaarin sekä Aalto-yliopiston, Taideyliopiston ja Tampereen yliopiston opiskelijoille suunnatun opintojakson "Taiteidenvälistä akateemista keskustelua" (3 op).
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija - osaa määritellä omaan taideopettajuuteen liittyvän identiteettinsä ja tunnistavat käsitystensä suhteen yleiseen identiteettikeskusteluun. - tuntee taideperustaisen tutkimisen keskeiset käsitteet ja menetelmät - osaa tarkastella omaa kuvallista ilmaisuaan suhteessa taideperustaiseen tutkimiseen. - osaa määritellä suhteensa kuvataiteesta ja visuaalisesta kulttuurikasvatuksesta käytävään keskusteluun.
Sisältö
Opintojaksolla - pohditaan taideopettajan identiteettiä visuaalisesti ja narratiivisesti. - tutustutaan taideperustaisen tutkimisen erilaisiin muotoihin ja menetelmiin. - omaksutaan taideperustaisen tutkimisen hermeneuttinen ja fenomenologinen luonne sekä pohditaan taideperustaisen tutkimisen suhdetta kasvatustieteiden tutkimusmenetelmiin.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Ryhmätyöskentely
22 t
0 t
Itsenäinen työskentely
186 t
16 t
Seminaari
10 t
0 t
Lukupiiri
12 t
12 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
luennot ja pienryhmätyöskentelyOsallistuminen opetukseen
5 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
lukupiiri ja esseeOsallistuminen opetukseen
5 op
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Kuvataidetta vai visuaalista kulttuurikasvatusta?
Eisner, E. W. 2002. The Arts and the Creation of Mind. Yale university press.
Gardner, H. 1991. Art Education and Human Development. Oxford University Press.
Pohjakallio, P. 2005. Miksi kuvista? Koulun kuvataideopetuksen muuttuvat perustelut.
Hermeneutiikka ja fenomenologia
Gadamer, H-G. 2004. Hermeneutiikka. Vastapaino.
Varto, J. 2001. Kauneuden taito. Tampere university press.
Klemola, T. 2005. Taidon filosofia - filosofin taito. Tampere University Press.
Parviainen, J. 2006. Meduusan liike. Mobiiliajan tiedonmuodostuksen filosofiaa. Gaudeamus.
Taideperustainen tutkimus
Hannula, M., Suoranta, J. & Vaden, T. 2005. Otsikko uusiksi. Niin&näin.
Pullinen, J. 2003. Mestarin käden jäljillä. Kuvallinen dialogi filosofisen hermeneutiikan näkökulmasta.
Lisäksi yksi Aalto-yliopiston Taideteollisen korkeakoulussa tehty taiteellinen lopputyö