Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - ymmärtävät kasvatuksen erityisluonteen moraalitietoisuuden ja eettisen toimintakyvyn kehittäjänä - ymmärtävät kasvatuksen yhteyden ihmisen ja ei-inhimillisen luonnon suhteen muotoutumiseen - heräävät pohtimaan viisaan luontosuhteen mahdollisuuksia kasvatuksen näkökulmasta.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään erilaisiin kasvatuskäsityksiin ja kasvatuksen mahdollisuuksiin viisaan luontosuhteen luomiseksi. Luentosarjan painopisteet vaihtelevat vuosittain. Opintojakson tiedetausta: Kasvatusfilosofia, kasvatushistoria
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
15 t
0 t
Itsenäinen työskentely
93 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
LuennotOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Kirjallinen tentti
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Luennot ja luento-/oppimispäiväkirjaOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Essee
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
3
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Kirjallinen tentti
suomeksi
Vaihtoehto 1: opiskelija osallistuu luennoille ja suorittaa tentin sekä luennoista että kirjallisuudesta Vaihtoehto 2: opiskelija osallistuu luennoille, laatii luentopäiväkirjan ja kirjoittaa esseen Vaihtoehto 3: kirjatentti (sovittavia osia kirjallisuudesta/oppimateriaaleista)
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Noddings, N. 1998 tai uudempi painos. Philosophy of Education. Dimensions of Philosophy Series. Westview Press.
Sovittavia osia tai artikkeleita seuraavista teoksista:
Biesta, G. J. J. 2006. Beyond Learning. Democratic Education for a Human Future. Boulder, Co.: Paradigm Publishers.
Martusewicz, R.A. & Edmondson, J. & Lupinacci, J. 2011 tai 2. painos 2014. EcoJustice Education: Toward Diverse, Democratic, and Sustainable Communities. New York: Routledge.
Saari, A. 2011. Kasvatustieteen tiedontahto. Kriittisen historian näkökulmia suomalaiseen kasvatuksen tutkimukseen. Kasvatusalan tutkimuksia 55. Suomen kasvatustieteellinen seura.
Saari, A. & Jokisaari, O-J. & Värri, V-M. (toim.). 2014. Ajan kasvatus. Kasvatusfilosofia aikalaiskritiikkinä. Tampere University Press.
Värri, V-M.Hyvä kasvatus – kasvatus hyvään. 5. painos 2004 tai vanhempi painos. Tampere University Press.
Artikkeleita sopimuksen mukaan kansainvälisistä julkaisuista, esim. Educational Philosophy and Theory-lehdestä
Lisätietoja
KASS2 Kasvatusfilosofia: ihminen, luonto ja kulttuuri -opintojakson (4 op) voi korvata FIL9 Yhteiskuntafilosofia -opintojakson (5 op) suorittamalla.