Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - osaavat toteuttaa luonto- ja ympäristökasvatusta varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja alkuopetuksessa - tuntevat lapsen ja ympäristön välisen suhteen vastavuoroisuuden - tuntevat lapsen varhaisvuosien matemaattista ajattelua sekä lapsen matemaattisten käsitteiden kehittymistä - osaavat lapsia ohjatessaan ottaa huomioon matemaattisiin oppimisvaikeuksiin vaikuttavia tekijöitä - osaavat toteuttaa matematiikkakasvatusta varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja alkuopetuksessa - tuntevat lasten mediakulttuurin sisältöjä sekä niiden pedagogista käyttöä.
Sisältö
Lasten tutkiva toiminta Kestävän kehityksen kasvatus Ympäristöherkkyys, -tietoisuus ja –vastuullisuus Lapsen matemaattinen ajattelu ja sen tukeminen Lasten medioiden käyttö ja mediakulttuuri Medialukutaito
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
18 t
0 t
Itsenäinen työskentely
82 t
0 t
Harjoitukset
31 t
0 t
Kirjatentti
4 t
0 t
Osa 1. Ympäristökasvatus 2 op: luennot 4 h, harjoitukset 12 h, itsenäinen työskentely 34 h, kirjatentti 4 h Osa 2. Matematiikkakasvatus 1 op: luennot 2 h, harjoitukset 9 h. itsenäinen työskentely 16 h Osa 3. Mediakulttuurit 2 op: luennot 12 h, harjoitukset 10 h, itsenäinen työskentely 32 h
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Osa 1. Ympäristökasvatus - Aktiivinen osallistuminen harjoituksiin sekä luentojen ja kirjallisuuden tenttiminen. Osa 2. Matematiikkakasvatus - Aktiivinen osallistuminen luentoihin ja harjoituksiin. Osa 3. Mediakulttuurit - Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin sekä esseen tai mediaprojektin hyväksyttävä suorittaminen.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Osa 1. Tentti tai harjoitustyö arvioidaan 1 - 5.
Osa 2. Luentojen ja harjoitusten hyväksytty suorittaminen.
Osa 3. Essee tai mediaprojekti arvioidaan 1 - 5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
OSA 1.
Aho, L., Havu-Nuutinen, S. & Järvinen, H. Opetus, opiskelu ja oppiminen ympäristö- ja luonnontiedossa. WSOY. 2003.
Brunton, P. & Thornton, L. Science in the Early Years. Building Firm Foundations from Birth to Five. 2010
E. Hujala & L. Turja (toim.), Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-kustannus. Bookwell. 2011. Sivut 3 - 38 ja 179 - 218.
Nihti-Parikka, M. Pieniä puroja. Kasvua kohti kestävää kehitystä. Lasten Keskus. 2011.
Karppinen, S. Kädentaidot ja käsityökasvatus. Teoksessa I. Ruokonen, S. Rusanen & A-L- Välimäki (toim.) Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa. Iloa, ihmettelyä ja tekemistä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Opas 3. Yliopistopaino. 2009. Sivut 56 – 65. Verkossa osoitteessa: http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/3ade1cb7-b61e-4c73-b0a8-b0305b3f927b
Van Hoorn, J., Monighan Nourot, P., Scales, B. & Rodriquez Alward. K. Play at the Center of the Curriculum. (4th ed.) Pearson Prentice Hall. 2007. Sivut 236 – 264, 334– 362.
OSA 2.
Kajetski, T. & Salminen, M. Matikasta moneksi. Toiminnallista matematiikkaa varhaiskasvatuksesta esiopetukseen. 1. painos. Lasten Keskus. 2009.
Räsänen, P., Kupari, P., Ahonen, T. & Malinen, P. (toim.), Matematiikka - näkökulmia opettamiseen ja oppimiseen. 2. uudistettu painos. Jyväskylä: Yliopistopaino. 2004. Sivut 198 - 240, 274 - 300.
OSA 3.
Liukko, S. & Kangassalo, M. (toim.) Mediaa muruille. Kirjayhtymä. 1998.
Pentikäinen, L., Ruhala, A. & Niinistö, H.(toim.) Mediametkaa! Osa 2 – Kasvattajan matkaopas lasten mediamaailmaan. Gummerus. 2007.