x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2010–2011
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
VARHS14 Moniammatilliset johtamisopinnot 10 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, varhaiskasvatus
Vastuuhenkilö
Eeva Hujala ja Heli Perä-Rouhu
Vastaavat opinnot opetussuunnitelmassa
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelma 2008 – 2010

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää
- sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän rakenteita ja toimintakäytäntöjä
- lähijohtajan toimenkuvan ja vastuut
- moniammatillisten tiimien toiminnan perusteet ja johtamiskäytännöt
- vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen lähijohtamisessa
- johtajuuden jatkuvan kehittämisen tarpeellisuuden.

Sisältö

Koulutuksessa käsitellään seuraavia teema-alueita:
Lähijohtamisen tieto- ja taitoperusta; Hyvä henkilöstöpolitiikka; Henkilöstön työhyvinvointi; Moniammatillisten työryhmien johtaminen; Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä; Alaistaidot ja lähiesimiehen rooli asiantuntijaorganisaatiossa; Johtamisen vuorovaikutus ja viestintä;Liiketalousosaamisen perusteet

Edellytysten ja suositusten lisätiedot

Kullekin oppiaineelle on varattu oma kiintiö. Opiskelijat valitaan erikseen koulutusta toteuttavien laitosten yhteistyönä. Varhaiskasvatuksen opiskelijoiden osalta edellytetään syventävän kirjallisuuden suorittamista.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 19 t 0 t
Pienryhmäopetus 21 t 0 t
Seminaari 7 t 0 t

Tutoriaalit 21 t, seminaari 7 t, luennot 19 t, itsenäinen työskentely 223 t (tutoriaalityöskentelyyn 144 t ja lopputyön työstämiseen 81 t). Opiskelun tukena käytetään Moodle verkko-oppimisympäristöä.
Opintokokonaisuus toteutetaan seitsemän oppiaineen yhteistyönä Jakso noudattaa ongelmaperustaisen oppimisen peruslinjaa. Se koostuu seitsemästä ongelmasta, jotka kattavat sosiaali- ja terveydenhuollon johtamisen keskeisiä osa-alueita.

Vaadittavat opintosuoritukset

Aktiivinen osallistuminen ja lopputyö. Jakson kirjallinen lopputyö tehdään tutoriaaliryhmän yhteistuotoksena. Lopputyöt esitellään päätösseminaarissa.

Arviointi ja arviointiperusteet

Numerolla 1-5.
Jakson arvosana määräytyy ryhmän yhteisen lopputyön arvosanan pohjalta, jota on opiskelijakohtaisesti mahdollista korottaa yhdellä numerolla opiskelijan aktiivisen ryhmätyöskentelypanoksen perusteella

Suositellut suoritusajankohdat

Opintojakso järjestetään joka toinen vuosi ja seuraavan kerran lukuvuonna 2011-2012.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Oheiskirjallisuus ilmoitetaan Moodle-oppimisympäristössä

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Muut pääaineopinnot (Kasvatustiede, varhaiskasvatus)
2010–2011
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos