Opintojakson käytyään opiskelija tietää puheviestinnän keskeisimmät opetusmenetelmät ja -tilanteet. Hän osaa suunnitella puheviestinnän opetusta eli osaa tutkimukseen perustuen valita tarkoituksenmukaiset opetussisällöt ja oppimista tukevat opetusmenetelmät sekä palaute- ja arviointikäytänteet. Hän ymmärtää puheviestinnän oppimisprosessin opettajan ja oppijan näkökulmista. Hän osaa toimia puheviestinnän opettajana ja reflektoida omaa toimintaansa.
Sisältö
Pienryhmätyöskentelyssä perehdytään puheviestinnän opetusmenetelmiin ja -sisältöihin, palautteeseen ja arviointiin puheviestinnän oppimisessa, opettamisen ja oppimisen teoreettisiin lähtökohtiin, opetusviestintään ja puheviestinnän opettajuuteen. Opintojaksolla tehdään kurssisuunnitelma ja harjoitellaan puheviestinnän opettamista.
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Edeltävinä opintoina suomen kielen ja kirjallisuuden opiskelijoilta edellytetään kieli- ja viestintäopintoihin kuuluva puheviestinnän kurssi ja JOVP2 Vuorovaikutuksen perusteet. Suomen kielen ja kirjallisuuden opiskelijoiden ryhmässä etusijalla ovat äidinkielen ja kirjallisuuden pedagogisiin opintoihin hyväksytyt.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Pienryhmäopetus
20 t
0 t
Harjoitukset
Suomen kielen sekä kirjallisuustieteen tutkinto-ohjelmien opiskelijoille on oma harjoitusryhmä. Etusija ryhmään on niillä, joilla on oikeus suorittaa opettajan pedagogiset opinnot.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävät.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Oheiskirjallisuus:
Almonkari & Isotalus(toim.): Akateeminen puheviestintä. Kuinka opettaa puheviestintää yliopisto-opiskelijoille? Finn Lectura, 2009.
Fassett & Warren (eds.): The SAGE handbook of communication and instruction. SAGE Publications, 2010.
Hargie (ed.): The Handbook of Communication Skills. Routledge, 2006.