Kurssi on pakollinen luokanopettajaopiskelijoille ja se liittyy sekä äidinkielen ja kirjallisuuden didaktiikkaan (2 op) että matematiikan didaktiikkaan (2 op). Lisäksi kurssissa on oppiaineita integroiva osuus (1 op).
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - ymmärtävät kielen ja sen käytön merkityksen vuorovaikutuksessa ja matemaattisen ajattelun ilmaisussa - osaavat ohjata oppilasta kielen tuntemiseen ja monipuoliseen matemaattisen ajattelun ilmaisuun.
Sisältö
Kurssilla perehdytään kieleen ja sen käyttöön erilaisten kielenmuotojen, pedagogisen kieliopin ja kielentämisen näkökulmista. Kurssilla käsitellään, miten äidinkielen ja matematiikan käsitteille voidaan antaa merkityksiä luonnollisella kielellä, kuviokielellä ja symbolikielellä. Kielentämistä tarkastellaan muun muassa opetussuunnitelmien, oppimateriaalien ja arvioinnin kannalta.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
20 t
0 t
Pienryhmäopetus
21 t
0 t
Itsenäinen työskentely
87 t
0 t
Seminaari
3 t
0 t
Kirjatentti
4 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
Sovitaan tarkemmin kurssin alussa
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Alho, I. & Kauppinen, A. Käyttökielioppi. SKS. 2006. (soveltuvin osin)
Joutsenlahti, J. & Kulju, P. Kieliteoreettinen lähestymistapa koulumatematiikan sanallisiin tehtäviin ja niiden kielennettyihin ratkaisuihin. Teoksessa Eero Ropo, Harry Silfverberg & Tiina Soini (toim.), Toisensa kohtaavat ainedidaktiikat. Ainedidaktiikan symposiumi Tampereella 13.2.2009. Tampereen yliopisto. 2010. Sivut 77-90 . (Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen julkaisuja. A 31). Verkossa osoitteessa http://tampub.uta.fi/tup/978-951-44-8011-9.pdf
Kulju, P. & Joutsenlahti, J. 2010. Mitä annettavaa äidinkielellä ja matematiikalla oppiaineina voisi olla toisilleen? Teoksessa Eero Ropo, Harry Silfverberg & Tiina Soini (toim.) Toisensa kohtaavat ainedidaktiikat. Ainedidaktiikan symposiumi Tampereella 13.2.2009. Tampereen yliopisto. 2010. Sivut 163-178. (Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen julkaisuja. A 31).Verkossa osoitteessa http://tampub.uta.fi/tup/978-951-44-8011-9.pdf
Räsänen, P. & Joutsenlahti, J. Matematiikan opetus ja oppiminen. Niilo Mäki Instituutti. 2012.