• Opiskelija saa yleiskuvan taidekasvatuksen historiasta ja vallitsevista käytännöistä. • Opiskelija perehtyy syvällisesti johonkin kuvataidekasvatuksen osa-alueeseen. • Opiskelija saa käsityksen kuvataiteen oppimisprosessista: ”taiteen avulla, taidetta varten ja taiteeseen”.
Sisältö
• Taidekasvatuksen teoriaan perehdytään kirjallisuuden kautta. • Opiskelijat laativat seminaariesitelmän valitsemastaan taidekasvatuksen aiheesta.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
10 t
0 t
Seminaari
20 t
20 t
10 t luentoa, 20 t seminaaria ja 20 t työskentelyä verkossa (moodle).
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Kirjallisuuden teoria-aines tentitään. Esitelmä arvioidaan esityksen ja sisällön (kirjallinen tuotos) perusteella.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
3. vuoden kevät
4. vuoden kevät
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Kettunen, K., Hiltunen, M., Laitinen, S. & Rastas, M. 2006. Kuvien keskellä. LIKE.
Efland A., Freedman K. & Stuhr P. 1998. Postmoderni taidekasvatus. Taik.
Salminen, A. 2005. Pääjalkainen - Kuva ja havainto. Taik.
Piironen L. & Salminen A. 1996. Kuvitella vuosisata. Taik.
Seitamaa-Oravala, P. 1990. Kuviot kuvien takana s. 1–110. Taik.
Muu tentittävä materiaali ilmoitetaan kurssin alussa.