Opiskelija osaa kuvata miten lapsi kehittyy sosiaaliseksi, kielen avulla viestiväksi yksilöksi aktiivisessa vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa. Opiskelija tuntee puheen ja kielen kehitystä tarkastelevia teorioita ja kehityksen keskeisiä merkkipaaluja ja vaiheita. Opiskelija ymmärtää millaisin edellytyksin lapsi oppii havaitsemaan ja tuottamaan äänteitä sekä miten puheen kehityksessä äänne- ja muotojärjestelmä ovat yhteydessä toisiinsa. Lisäksi opiskelija osaa kuvata miten käsitteistön ja sanavaraston sekä pragmaattisten taitojen kehitys vaikuttavat kielelliskognitiiviseen kehitykseen.
Sisältö
-Perustiedot puheen ja kielen kehityksen kognitiivisista, biologisista, sosiaalisista ja emotionaalisista edellytyksistä sekä katsaus erilaisiin puheen ja kielen kehitystä tarkasteleviin teorioihin. -Perustiedot äännejärjestelmän ja äänteiden tuottamisen sekä sanojen ja lauseiden muodostamisen kehityksestä. -Perustiedot käsitteistön ja pragmaattisten taitojen kehityksestä ja katsaus näiden kehitystä koskeviin teorioihin.
Toteutustavat
Luennot, seminaari. Osa luento-opetuksesta videovälitteisenä luentona Helsingistä.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Opintojakso sisältää luennot, kirjallisen työn ja seminaarin.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Aaltonen, O., Aulanko, R., Iivonen A., Klippi, A. & Vainio, M. (toim.). 2009. Puhuva ihminen. Helsinki: Otava.
Barret, M. 1996. Early Lexical Development. Teoksessa P. Fletcher & B. MacWhinney (toim.), The Handbook of Child Language, 362-392. Oxford: Blackwell.
Kunnari, S. & Savinainen-Makkonen, T. 2003. Mistä on pienten sanat tehty. Helsinki: WSOY. (sivut 23–147).
Laalo, K. 2011. Lapsen varhaiskielioppi ja miniparadigmat. Helsinki: SKS.
Lieko, A. 1993. Lapsen kielen lauseyhdistykset. Teoksessa A. Iivonen, A. Lieko & P. Korpilahti (toim.), Lapsen normaali ja poikkeava kielen kehitys, 165-187. Helsinki: SKS.
Loukusa, S. & Paavola, L. 2011. Lapset kieltä käyttämässä. Pragmaattisten taitojen kehitys ja sen häiriöt. Jyväskylä: PS-kustannus.
Stolt, S. 2010. Leksikaalinen kehitys. Teoksessa P. Korpilahti, O. Aaltonen & M. Laine (toim.), Kieli ja aivot, 204-210. Turun yliopisto: Kognitiivisen neurotieteen tutkimuskeskus.
Lisätietoja
Opintojakso alkaa 1. vuoden syksyllä ja jatkuu kevääseen.