x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2012–2015
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
KASSP8 Inklusiivinen kasvatus 5 op
Vastuutaho
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma

Avainsanat

Strategiset teemat: kestävä kehitys

Yleiskuvaus

Kasvatuksen pedagogiset kytkennät -opintosuunnan vaihtoehtoinen opintojakso.

Osaamistavoitteet

Tavoitteena on, että opiskelijat
- osaavat argumentoida tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen
liittyvää koulutuspolitiikkaa
- arvioivat kriittisesti toiseutta tuottavaa luokittelua ja
diagnostiikkaa kasvatusyhteisöissä
- tunnistavat osallistavan kasvatuksen merkityksen
pedagogisessa ajattelussaan, asenteissaan ja
toiminnassaan sekä osana omaa asiantuntijuuden kasvuaan
- ymmärtävät vuorovaikutteisen yhteistyön sekä kollegiaalisen
ja moniasiantuntijuuteen perustuvan toimintakulttuurin
välttämättömyyden kasvatusyhteisöissä
- osaavat tukea monenlaisten oppilaiden oppimista, kasvua ja
osallistumista heterogeenisissa opetusryhmissä

Sisältö

- inklusiivisen kasvatuksen arvopohja ja lähtökohdat
- inklusiivinen kasvatus yhteiskunnallisena ja pedagogisena
ilmiönä
- kollegiaalinen opettajuus, moniammatillinen yhteistyö
- osallistavan kasvatuksen periaatteet,oppijoiden kasvua
tukevat pedagogiset käytännöt kasvun ja oppimisen eri
vaiheissa

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 9 t 0 t
Itsenäinen työskentely 87 t 0 t
Lukupiiri 39 t 0 t

Vaadittavat opintosuoritukset

Suoritusvaihtoehto 1
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Luennot ja lukupiiri  Osallistuminen opetukseen 
suomeksi
Projekti / käytännön työ 
suomeksi

Opintojakso koostuu luento-opetuksesta, lukupiiri- ja posterityöskentelystä, kirjallisuuteen perehtymisestä ja oppimispäiväkirjan työstämisestä.

Arviointi ja arviointiperusteet

Numerolla 1-5.
Arviointi toteutetaan formatiivisesti lukupiirityöskentelyn kuluessa ja summatiivisesti opiskelijan laatiman oppimispäiväkirjan avulla.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Darling-Hammond, L. & Bransford, J., Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do. Jossey Bass. San Francisco. 2005.

Forlin, C., Teacher education for inclusion: Changing paradigms and innovative approaches. Routledge. NY. 2010.

Saloviita, T., Inkluusio eli "osallistava kasvatus". 2011. Verkossa osoitteessa: http://users.jyu.fi/~saloviit/tutkimus/inclusion.html#1.

Young, K., ”I don't think I'm the right person for that": Theoretical and institutional questions about a combined credential program. Disability Studies Quarterly, 28 (4), 1-16. Verkossa osoitteessa: http://dsq-sds.org/article/view/132/132. 2008.

Muita ajankohtaisia artikkeleita sopimuksen mukaan.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Kasvatustieteiden yksikkö
Kasvatustieteiden yksikkö
Kasvatustieteiden yksikkö
Kasvatustieteiden yksikkö
2015–2016
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Kasvatustieteiden yksikkö