Opiskelija - tuntee ihmisen kasvun, identiteetin kehittymisen ja elämänkulun peruskäsitteet ja -prosessit sekä - ymmärtää ja pystyy kuvaamaan niitä kasvatuspsykologian ja ?sosiologian näkökulmista.
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan ihmisen kasvuun, kehitykseen ja elämänkulkuun erilaisissa kasvatuksen ja koulutuksen ympäristöissä.
Opintojakson tiedetausta: kasvatuspsykologia
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Pienryhmäopetus
9 t
0 t
Itsenäinen työskentely
114 t
0 t
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat osallistuvat luento-opetuksen lisäksi pienryhmäopetukseen (max 9 t) hakukohteittain omissa ryhmissään (elokas, lo, vk).
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
LuennotOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
Pienryhmäopetus (sis. kirjallisen työn)Harjoitustyö(t)
3 op
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
LuennotOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
Kirjatentti opiskelijoille, jotka eivät osallistu pienryhmäopetukseen (TaY, TTY, TAMK)Kirjallinen tentti
3 op
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
3
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Introductory session (2 hours) for book exams will be organized in the beginning of both semesters.Kirjallinen tentti
5 op
englanniksi
Vaihtoehto 1: kasvatustieteiden yksikön tutkinto-opiskelijat (luennot, luentotentti ja pienryhmä)
Vaihtoehto 2: kasvatustieteiden perusopintoja valinnaisina opintoina suorittavat TaY:n, TTY:n ja TAMKin opiskelijat (luennot, luentotentti ja kirjallisuustentti)
TTY:N JA TAMKin opiskelijat kuuluvat "Muut opiskelijat" -ryhmään. Eri opiskelijaryhmien tarkat suoritusvaihtoehdot täsmennetään opintojakson alussa julkaistavassa suoritusohjeessa.
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Oppimateriaalin käytöstä ja suoritustavoista sovitaan opintojaksolla.
Anttila, A-H., Kuussaari, K. & Puhakka, T. (toim.) 2010. Ohipuhuttu nuoruus?. Nuorten elinolot -vuosikirja. Nuorisotutkimusverkosto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, THL & Valtion nuorisoasiain neuvottelukunta. Verkossa osoitteessa: http://www.julkari.fi/handle/10024/80119
Dunderfelt, T. 1997. Elämänkaaripsykologia. Lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen. WSOY.
Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L., Ruoppila, I. 2006. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY.
Sankari, A. & Jyrkämä, J. (toim.) 2001. Lapsuudesta vanhuuteen: iän sosiologiaa. Vastapaino.
Kronkvist E-L. & Pulkkinen, M-L. 2007. Kehityspsykologia. Matkalla muutokseen. WSOY.
Lehtinen, E. Kuusinen, J., Vauras, M. 2006. Kasvatuspsykologia. WSOY.
Artikkeleita kansainvälisistä ja kotimaisista tieteellisistä aikakauslehdistä.
Pienryhmissä lisäksi käytettäväksi:
Harinen, P. (toim.) 2003. Kamppailuja jäsenyyksistä. Etnisyys, kulttuuri ja kansalaisuus nuorten arjessa. Nuorisotutkimusverkosto.
Martikainen, T. ja Haikkola, L. (toim.) 2010. Maahanmuutto ja sukupolvet. SKS.