OSA 1. Kielen kehitys (3 op) Opiskelija - tuntee lapsen kielenkehityksen piirteet - osaa tukea lapsen kielen, kielellisen tietoisuuden ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä monikielellisissä yhteisöissä - tuntee luku- ja kirjoitustaidon omaksumisen vaiheet ja niiden opettamisen keskeiset menetelmät - osaa tukea lapsen lukemaan ja kirjoittamaan oppimista
OSA 2. Lastenkirjallisuus ja draama (2 op) Opiskelija - tuntee monipuolisesti lastenkirjallisuutta ja ymmärtää sen piirteet taiteenlajina - osaa toteuttaa kirjallisuuskasvatusta kasvatusyhteisöissä - osaa toteuttaa draamakasvatusta
Sisältö
OSA 1. Kielen kehitys (3 op) Opintojaksolla perehdytään lapsen kielen, kielellisen tietoisuuden ja vuorovaikutustaitojen kehitykseen sekä niiden tukemiseen monikielistyvissä kasvatusyhteisössä. Lisäksi jaksolla käsitellään keskeisimpiä lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen menetelmiä lapsen lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen tukemisen näkökulmasta.
OSA 2. Lastenkirjallisuus ja draama (2 op) Opintojaksolla perehdytään lastenkirjallisuuden eri lajeihin ja käsitellään kirjallisuuskasvatuksen lähtökohtia varhaiskasvatus- ja esiopetusikäisen lapsen näkökulmasta.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
20 t
0 t
Pienryhmäopetus
20 t
0 t
Itsenäinen työskentely
89 t
0 t
Lukupiiri
4 t
0 t
Kirjatentti
2 t
0 t
Osa 1. Kielen kehitys Luennot 14 h Pienryhmäopetus 10 h Itsenäinen työskentely 55 h Kirjatentti 2 h
Osa 2. Lastenkirjallisuus ja draama Luennot 6 h Pienryhmäopetus 10 h Lukupiiri 4 h Itsenäinen työskentely 34 h
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Kielen kehitysOsallistuminen opetukseen
3 op
suomeksi
Oppimateriaalit
Nurmilaakso, M. & Välimäki, A.-L.(toim.). 2011. Lapsi ja kieli. Kielellinen kehittyminen varhaiskasvatuksessa. Opas 13. Kirjoittajat ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Unigrafia Oy – Yliopistopaino. Verkossa osoitteessa: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80046/d9e0eb99-ef75-4704-a185-14aa8cbf9366.pdf?sequence=1 Lerkkanen, M-K. 2006. Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa. Oppimateriaalit. WSOY. Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R.(toim.). 2003. Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa. Esikielellinen vuorovaikutus ja kommunikaatio. PS-kustannus. Sivut 20 - 100, 275 – 291.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallinen kuulustelu.
Lisätietoja
Vaadittavat opintosuoritukset: luennot ja kirjallisuus tentitään. Lukupiirityöskentelyyn osallistutaan aktiivisesti.
Lastenkirjallisuus ja draamaOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
Oppimateriaalit
Baric´, M. 2009. Nukketeatteri taidekasvatuksen ja leikin välineenä. Teoksessa I. Ruokonen, S. Rusanen & A-L- Välimäki (toim.) Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa. Iloa, ihmettelyä ja tekemistä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Opas 3. Helsinki: Yliopistopaino. Sivut 36 – 39. Verkossa osoitteessa: http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/3ade1cb7-b61e-4c73-b0a8-b0305b3f927b Suojala, M. & Karjalainen, M. (toim.). 2001. Avaa lastenkirja! Johdatus lastenkirjallisuuteen ja sen käyttöön. Lasten keskus. Toivanen, T. 2009. Draamakasvatuksen mahdollisuudet varhaiskasvatuksessa. Teoksessa I. Ruokonen, S. Rusanen & A-L- Välimäki (toim.) Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa. Iloa, ihmettelyä ja tekemistä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Opas 3. Helsinki: Yliopistopaino. Sivut 30 – 39. Verkossa osoitteessa: http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/3ade1cb7-b61e-4c73-b0a8-b0305b3f927b Toivanen, T. 2010. Kasvuun! Draamakasvatusta 1 – 8-vuotiaille. 1. painos. WSOYpro.
Lastenkirjallisuutta ja artikkeleja sopimuksen mukaisesti.
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Lukupiirityöskentely ja projekti.
Lisätietoja
Vaadittavat opintosuoritukset: osallistutaan aktiivisesti pienryhmäopetukseen. Osallistutaan aktiivisesti projektin suunnittelemiseen, toteuttamiseen, arviointiin ja reflektointiin. Oheiskirjallisuus on käytössä projektin jokaisessa vaiheessa.