Vastasyntyneiden ja pienten lasten syömisen säätelyn kehitys, siinä ilmenevät häiriöt, niiden syyt ja logopediset kuntoutusmuodot. Aikuisiällä ilmenevät syömisen ja nielemisen sensomotorisen säätelyn muutokset, niiden syyt ja logopediset kuntoutusmuodot.
Osaamistavoitteet
Opiskelija oppii ymmärtämään lasten ja aikuisten erilaisten nielemiskyvyn kehityksen ja myöhemmin ilmenevien nielemis-mekanismin häiriöiden syitä ja ilmenemismuotoja sekä oppii niiden monimuotoista diagnostiikkaa ja kuntoutuksen keskeisiä periaatteita. Opiskelija saa myös valmiudet ohjata asiakkaan läheisiä ja hoitajia.
Sisältö
Luennot ja demonstraatiot, kirjallinen kuulustelu
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
30 t
0 t
Itsenäinen työskentely
45 t
0 t
Harjoitukset
4 t
0 t
harjoitukset sisältävät aiheeseen liittyviä demonstraatioita ja muita mahdoliisia harjoituksia
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
2. vuoden kevät
3. vuoden syksy
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Morris Evans, S.& Klein Dunn, M. (1987). Pre-Feeding Skills.A comprehesive resource for feeding development (soveltuvin osin) ja O´Donoghue, S. & Bagnall, A. (1999), Videofluoroscopic Evaluation in the Assessment of Swallowing Disorders in Paediatric and Adult Populations. Folia Phoniatrica et Logopaedica, 51, 158-171 ja Söderholm, S. (1994) (toim.) Nielemishäiriöt aikuisneurologisissa sairauksissa ja Dahlberg, B., Kaipaala, H., Paaso, M., Rajala, S., Santavuori, K. & Ström, U. (2002), Lapsen normaali syömisen kehitys ja syömisvaikeudet. Puheterapeutti 3/2002 ja Seikel, J.A, King, D.W & Drumright, DG. (2005). Anatomy and Physiology for Speech, Language and Hearing (soveltuvin osin) ja Logemann, J. (1998). Evaluation and Treatment of Swallowing Disorders, 2. painos, (soveltuvin osin) ja muu mahdollinen opettajan valitsema kirjallisuus.